Thursday 20 August 2015 By: Naemah

MEMILIKI RUMAH KEDIAMAN

Source: Here

Antara keputusan paling besar dan penting dalam hidup ini ialah keputusan untuk membeli 'rumah kediaman'.

Untuk memiliki rumah pada hari ini bukanlah perkara mudah. Harganya semakin meningkat tahun ke tahun, sukar nak cari rumah mampu milik. Kebanyakannya hanya mampu tengok saja :)

Pada bulan Ramadhan yang lalu, suami mengambil keputusan untuk membeli sebuah rumah setelah hampir 4 tahun menyewa. Keputusan yang kami harapkan betul, setelah sekian lama berbincang, berfikir, dan beristikharah juga, insya Allah.

Nak buat keputusan ini bukan juga senang. Malah hati tak terlepas dari debaran. Dah lama berbincang pasal ni. Nak beli sekarang atau tunggu dulu. Nak pilih lokasi bersesuaian, harga yang di dalam kemampuan, jenis rumah dan sebagainya.

Kalau ikutkan hati, dah tentu mahukan rumah banglo dan mempunyai tanah  yang luas. Tapi lihatlah di lokasi mana kita memilihnya. Di KL dan kawasan membangun, harganya sudah tentu sangat tinggi. Makan berjuta ringgit. 

Akhirnya suami memilih rumah teres 2 tingkat bertempat di Semenyih Selangor. Alhamdulillah rezeki dapat corner lot, ada  jugalah tanah untuk anak bebas berlari nanti :) Tapi rumah tu belum dibina, dijangka siap pada 2017. Insya Allah

Suami uruskan segala urusan awal hingga akhir. Aku sekadar diberitahu perkembangannya. Loan sudah lulus, tandatangan semua sudah, tinggal perintah bank untuk memulakan bayaran bulanan dan tunggu sehingga rumah siap. Insya Allah. Semoga Allah permudahkan. 

Pasti setiap insan punya impian untuk memiliki rumah sendiri, terbayang di fikiran rumah yang bagaimana menjadi idaman. Namun melihatkan realiti hari ini, kita seolah hanya mampu bermimpi. Harga rumah melambung tinggi hingga tak masuk akal. Di luar kemampuan manusia yang hanya bekerja makan gaji. 

Dalam ramai yang tak mampu, semakin banyak pula rumah dibina di sana sini. Entah siapa yang kaya sangat tu... Harga berjuta pun tetap laku (barangkali)

Apapun sebenarnya keselesaan dan kebahagiaan itu bukan bergantung pada besar atau kecilnya rumah. Cukup syukur dan redha menjadikan kehidupan seseorang itu diberkati. Keberkatan membuahkan kecukupan dan kebahagiaan. Rumah yang mewah dan besar belum tentu isi rumahnya gembira dan bahagia. Rumah yang kita sangka kecil dan sempit, boleh jadi isi rumahnya tenang dan bahagia hidup di dalamnya.

Ya, rezeki Allah datang dalam berbagai bentuk, dan setiap kita diberi rezeki yang berbeza. Banyak atau sikit bukan jaminan bahagia. Yang penting adalah rezeki yang berkat. 

Merujuk kepada rumah kediaman, kita bukan melihat pada besar atau kecilnya rumah itu. Meskipun kita mahukan yang besar dan selesa, apa yang sepatutnya kita pentingkan adalah keberkatan daripada Allah. Biar rumah tidak besar, syukurlah dan redha itu kurniaan Tuhan. Apatah lagi jika mampu memiliki rumah yang besar, bersyukurlah hanya pada Dia yang memberi.

Semoga diriku juga termasuk di kalangan Hamba yang bersyukur. Semoga impian untuk memiliki rumah sendiri bersama keluarga tercinta menjadi kenyataan. Semoga dapat terus hidup bersama dalam kebahagiaan dan berkasih sayang. Insya Allah :)


0 comments:

Post a Comment