Monday 31 August 2015 By: Naemah

TRIP TO LANGKAWI: WITH LOVE

Alhamdulillah berpeluang bersama keluarga tercinta bercuti di Pulau Langkawi pada 25/8/15-26/8/15. Percutian yang singkat, tapi memberi makna buat kami.

Sebenarnya dah lama suami berhajat untuk bercuti di sana, namun asyik tertangguh saja. Kali terakhir ke Pulau Langkawi dalam 4 tahun yang lepas. Itulah kali pertama dan yang terakhir. Masa tu masih berdua, pergi bersama keluarga mertua.

Kali ini pergi bersama anak anak pula. Tapi kerana masa yang singkat di sana, menjadi percutian yang memenatkan, namun memuaskan.

Kebetulan berada di kampungku di Jeli Kelantan. Bertolak seawal 5.30 pagi dari rumah, dan berhenti solat subuh di Batu Melintang. Anak anak masih nyenyak tidur dan masih berbaju tidur. Singgah membeli nasi lemak di Gerik, Perak dan berhenti di satu kawasan di puncak bukit untuk menikmati sarapan. Entah apa namanya tempat tu. agak lama juga berhenti di sini menikmati hidangan dan udara segar :)

Kemudian menyambung perjalanan ke destinasi. Singgah sekejap di r&r untuk mandikan anak anak dan menyambung perjalanan semula.

Tiba di Kuala Perlis dalam pukul 11.30 pagi dan sempat menaiki feri pukul 12. Di situ juga suami membuat bayaran deposit untuk island hopping dan kereta sewa.

Pengalaman pertama buat Anas dan Mussaab, menaiki feri. Agak excited juga melihat laut dari cermin tingkap. Mujur jugalah dapat seat tepi tingkap.

Kerapkali juga mata menatap sekumpulan penumpang bangsa cina yang sedang enak menikmati kfc. Anak anak dah mula lapar. Maklum sajalah dah lunch hour :)

Lebih kurang sejam di atas feri, anak anak langsung tak tidur. Aku pula yang terlelap dek kerana kepala yang dah rasa pusing semacam. Akhirnya sampai ke destinasi, Pulau Langkawi.

Sebaik turun dari feri ada seseorang mencuit suami dari belakang. Dia menghulurkan hp suami yang tertinggal di seat kami duduk tadi. Allahu... Terkejut dan bersyukur sangat Allah hantarkan insan yang jujur ini untuk memulangkannya. Kalau tak.... Tak tahu nak cakap apa. Betapa hp itu sangat penting buat suamiku, terutama untuk urusan kerja. Terima kasih ya Allah...

Kami meneruskan perjalanan dan singgah ke restoren kfc, untuk menikmati lunch kami. Tengah ready nak makan, seorang pelancong arab mendekati kami dan menghulurkan satu bekas berisi coklat pada Mussaab . Hadiah katanya. Alhamdulillah rezeki dari Allah untuk kesekian kalinya.

Ternampak hamba Allah yang memulangkan hp suami tadi, juga melangkah masuk ke restoren yang sama bersama isteri dan anak kecil. Mereka pasangan muda yang mungkin datang bercuti juga. Suami sempat mengucapkan terima kasih padanya. Dari kejauhan aku turut mendoakan agar urusan mereka di sini dipermudahkan :)

Selesai makan suami menelefon pemilik kereta sewa. Kereta sewa (pesona) diserahkan di jeti tersebut dan kami ke stesen minyak untuk mengisi petrol dan seterusnya mencari hotel untuk menginap malam itu.

Alhamdulillah segalanya dipermudahkan. Sesuai dengan percutian budget, kami memilih uptown hotel di pekan kuah yang berharga rm80 untuk semalaman. Check in hotel lebih kurang pukul 3 petang.

Aku yang masih sakit kepala mengambil sebiji panadol dan terlelap seketika. Anak anak dan suami masih bertenaga dan langsung tidak tidur.

Selepas waktu asar kami keluar dari hotel untuk menuju ke tempat kereta kabel. Dah lama berjanji dengan Anas nak bawa dia naik kereta kabel. Dalam perjalanan keduanya tertidur kerana kepenatan. Tak sampai hati nak kejutkan mereka, suami pusing pusing di sekitar tempat tersebut, hingga ke Pantai Cenang. Dah agak lama sikit mereka tidur, kami menuju ke tempat kereta kabel.

Anak anak seronok menaiki kereta kabel walaupun pada mulanya agak takut takut dan kepelikan. Kebetulan baru lepas hujan, pemandangan di puncak bukit sangat berkabus dan langsung tak dapat nak menikmati pemandangan hijau di bawah.

Di tempat itu juga sempat membeli kereta mainan untuk anak anak dan monopod. Hari dah menghampiri senja, kami meninggalkan tempat itu menuju ke hotel. Dalam perjalanan singgah makan di kawasan beras terbakar. (Padang Mat Sirat). Memandangkan sudah hampir maghrib kami hanya singgah makan di gerai. Aku memesan chicken chop dan suami nasi goreng udang serta nescafe ais. Setelah itu kami pulang ke pekan kuah.

Selepas Maghrib kami ke pasaraya Haji Ismail Group. Sebenarnya datang ke Langkawi hanya untuk jalan jalan dan tiada niat pun untuk shopping. Tapi dah masuk kedai tu, beli juga pressure cooker yang berharga rm189 :) beli kerana dah lama suami survey benda ni. Dah jumpa ni rasa macam rugi pulak tak beli.

Akhirnya keluar dari HiG dengan barang barang: t shirt Muslimah, sotong kering, coklat, pressure cooker dan beg bagasi :)

Selepas itu ke kedai membeli sedikit keperluan untuk island hoping esok hari. Sekali lagi singgah ke kedai makan membeli char kue teow, nasi goreng ikan masin dan popia. Supper lah jadinya malam tu. masing masing tidur lena selepas berpenat seharian.

Hari ke 2 di Pulau Langkawi.

Paginya seawal jam 10 pagi kami ke Awana Porto Malai, jeti bot untuk pakej island hopping kami. Hotel pun dah check out siap siap. Sebenarnya jam 9.30 pagi, tapi kami tiba lewat dari masa yang dijanjikan. Semua penumpang sedang menunggu, rasa malu dan bersalah sangat. Kami juga lah satu satunya penumpang yang bersama anak kecil.

Tempat pertama yang di kunjungi ialah Tasik Dayang Bunting. Dulu pernah datang ke tempat ini. Ada sedikit perbezaan berbanding dulu. Kami tak berjalan naik hingga ke atas, hanya menunggu di bawah. Selepas 1 jam (11pagi) kami meninggalkan tempat itu menaiki bot tadi. Kemudian pergi tengok burung helang, dan akhir sekali ke Pulau Beras Basah. Di sini anak anak seronok mandi pantai. Sekali lagi tak sedar masa berlalu, hingga kami yang terakhir menaiki bot balik :)

Lebih kurang pukul 1 petang kami tiba di jeti permulaan tadi. Di situ juga mandikan anak anak dan salin pakaian yang basah. Perlu cepat kerana selepas  itu akan ke jeti untuk mendapatkan tiket feri ke kuala perlis pula.

Sebelum ke jeti kami singgah makan di gerai laksa berdekatan airport langkawi, juga di tepi pantai. Perut dah lapar sangat, tak sempat nak makan bekal nasi lemak yang di bawa ke pantai tadi. Kami memesan laksa ikan sekoq, bihun sup, pasembor, dan air. Anas makan nasi lemak yang dibeli pagi tadi. Alhamdulillah kenyang menikmati hidangan di tepi jalan bersama angin sepoi sepoi, sambil menyaksikan kapal terbang yang terbang dan mendarat.

Selepas itu bergegas ke jeti dan memulangkan kereta sewa serta membeli tiket feri. Alhamdulillah sempat naik feri jam 4 petang. Tiba di Kuala Perlis jam 5 petang.

Selepas itu melencong pula ke Georgetown, Pulau Pinang. Alang alang dah dekat, pergi juga la walaupun dah penat sebenarnya. Sampai di sana  dah Maghrib. Singgah makan di Restoren nasi kandar Line Clear. Alhamdulillah sekali lagi kenyang. Kemudian terus menyambung perjalanan pulang ke Kajang. Singgah makan saja :)

Meneruskan perjalanan yang masih panjang. Anak anak tidur lena di atas carseat masing masing. Aku juga terlelap agak lama. Berhenti sekejap di r&r Tapah dan selamat tiba ke Kajang jam 1.30 pagi.

Alhamdulillah di atas percutian yang singkat ini. Alhamdulillah dipermudahkan segala urusan. Alhamdulillah dapat menikmati masa berkualiti bersama keluarga :)

EXPENSES SUMMARY:

DAY 1 (jeli-Langkawi)

Petrol: Rm100
Supper (char kue teow, nasi goreng ikan masin, popia): Rm14
Biskut+air+bekas: Rm29
TOTAL: RM1000.80

DAY 2 (langkawi-georgetown-kajang)