Saturday 15 August 2015 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 150815

Hari ini juga tanpa abi bersama. Rutin di rumah seperti biasa saja. Bermula awal pagi sesudah subuh. Anas dan Mussaab memulakan hari mereka. 

Seperti yang ummi janjikan dengan Anas, hari ni nak buat tree. Syaratnya, perlu mandi dan makan dulu. Sambil mandi, sambil main. Sambil makan, sambil mendengar bacaan juzuk amma. Alhamdulillah kenyang makan kue teow goreng bersama nugget. 

Ummi buatkan Anas tree seperti yang diminta. Alhamdulillah dah siap printkan semalam. Hanya gunting dan tampal. Jadilah tree yang Anas mahu. Mussaab jemu menunggu, minta susu, minta ipad, belek buku... Sampai ummi siapkan 3 pokok Anas. Anas juga sambil menanti, sambil bermain car favouritenya.








Selepas itu menonton video yang ummi baru download. Video vehicles, seasons, trees dan water cycle. Education video, dan topik yang berjaya menarik minat si anak. Alhamdulillah learn something new today. Mussaab juga layan sekali. Its very fun video :)






Kemudian tidurkan Mussaab dan Anas asyik bermain kereta permainannya. Sambil diperdengarkan surah al Balad, surah seterusnya untuk dihafaz. Insya Allah Anas boleh menghafalnya :)

Hingga tengahari, masa untuk lunch. Ummi masak sekadarnya, ayam bakar simple dengan sayur kailan. Banyak juga makannya. Alhamdulillah:)

Selepas solat zohor, masing masing masih asyik bermain. Bergurau dan bergelak ketawa. Ummi yang mengantuk pun tak jadi nak tidur. Tengah si anak asyik bermain, ummi menonton cerita sang pencerah (filem indonesia). Sehingga anak meminta diberi perhatian, dan Anas minta untuk menonton videonya. 



Sampai ke petang hari, tiada siapa yang tidur. Harapnya malam ni boleh tidur awallah semua :)

Now sedang menanti waktu maghrib. Makan malam sudah. mussaab dah mengantuk dan meragam. Ummi cuba tangguhkan tidurnya sehingga maghrib. Anas masih aktif dan bertanya banyak perkara, termasuk perkara yang dia baru belajar hari ni 'water cycle'. The topic interest him so much :)

Semoga hari esok menjanjikan sesuatu yang lebih baik. Insya Allah...

0 comments:

Post a Comment