Wednesday 12 August 2015 By: Naemah

RAWAT EMOSINYA



Anas Zaydan. Anak soleh ummi dan abi. The best brother for Mussaab. 

Semalam sangat happy menyambut kepulangan abi. Sangat gembira seperti selalunya, di hari kepulangan abi. Yalah, bila abi tiada setiap hari menyatakan rindu pula..

Pagi ini sedikit 'tegang'. Anas beremosi, sehingga menangis dan meraung. Dan sehingga teresak esak. Ada 'sesuatu' yang mungkin ummi dan abi tak penuhi untuk menenangkan emosinya.

Walau ummi sekadar memerhati, hati ummi dijentik sayu mendengar tangisannya. Malah bersama ummi juga situasi begini pernah terjadi. Ada ketika ummi marah marah dan menghentak. Ummi sedar hati kecil Anas terdera. Ummi rasa sangat bersalah dan berdosa..

Sesungguhnya anak kecil seperti Anas mendambakan pengertian dan perhatian. Ramai ibubapa (termasukku) mengambil sikap tidak endah akan keperluan tersebut. Saat mereka berperilaku baik kita membuat hal kita sendiri tanpa sedikit mempedulikan mereka, apatah lagi memberikan pujian. 

Namun apabila mereka 'buat perangai' kita jadi marah dan melenting. Rupa rupanya itulah yang disangka anak 'cara' untuk mendapat perhatian ibu dan ayah. Kerana itu mereka akan mengulangi perkara yang sama, dan kita mengulangi kemarahan kita lagi. 

Mengapa tidak, saat mereka bertingkahlaku baik kita memberikan perhatian padanya dalam bentuk pujian, diiringi nasihat yang baik. Setiap ungkapan kita pasti lekat di kotak memorinya.

Mengapa tidak, di saat mereka bertingkah kurang baik kita diamkan diri sebentar dan cuba menahan dari menghamburkan kemarahan. Nasihatilah dia bila kemarahan kita berlalu.

Mengapa tidak kita memeluknya erat saat dia menangis dan mengamuk. Peluk erat dan belai manja tubuh kecilnya. pasti dia merasakan dirinya disayangi dan  diberi perhatian. 

Ya, kita juga manusia biasa. Adakala 'karenah' si kecil sangat menguji kesabaran. Ada ketikanya kita mampu bersabar, ada ketikanya juga kita menyinga melayan amarah. Astaghfirullah...

Pesanan buat diriku dan untuk semua, semoga mampu terus bertahan dan bersabar dalam melayan anak anak. Kesian mereka, walau kita marah, walau kita herdik, dia tetap mahukan kita, kerana dia hanya ada kita, ibu dan bapanya. 

Jangan terus dilayan mereka dengan kemarahan. Bimbang usia menginjak dewasa mereka mencari 'orang lain' pula untuk menagih perhatian dan pengertian. Nau'zubillah

Pedulikan mereka di saat baik tingkah mereka. Tangani dengan hikmah di saat tingkah mereka menguji sabar..

Aku sedar aku juga ibu yang sering khilaf dalam menangani emosi anak. Aku lupa mereka perlukan perhatian, mereka mengharapkan kata puji, mereka dambakan senyuman, dan mereka juga mahukan sentuhan dan pelukan. 

Kerana pada anak sekecil itu, hanya ibu dan ayah sajalah dunia mereka. 

Bahagiakan hati mereka dengan sentuhan kasih sayang setulus hati :)

0 comments:

Post a Comment