Monday 31 August 2015 By: Naemah

ANTARA ADA DAN TIADA

Hari ini suami kembali meneruskan kerjanya setelah lebih seminggu bercuti dan bersama keluarga. Pagi ini terbang ke Labuan seperti biasa dan insya Allah bakal bertemu lagi :)

Aku dan anak anak sudah pasti sangat merinduinya. Ketika adanya, dia menceriakan hari hari kami dengan hiburan dan jenaka. Ketika adanya, anak anak ketawa ceria dan bahagia. Bermain dan belajar dengan abi. Aku juga terhibur dan bahagia..

Ketika adanya, banyak perkara yang suami bantu dalam urusan rumahtangga hingga ke hal anak anak. Dia banyak membantu, dan cuba menjadi suami dan ayah yang terbaik.

Ketika adanya juga, langkah kami lebih luas ke sana ke sini dibawa suami. Anak anak dapat melihat dunia luar yang lebih terbuka. Takdelah terkurung seperti ini :) tapi hidup berkurung begini pun ada banyak baiknya juga :)

Bila dia tiada, hidup lebih sunyi dan terasa kekurangan. Anak anak hanya ada ummi untuk bergurau dan bermain. Adakalanya ummi sibuk dan tak terlayan. Hai... Kesian anak anakku.

Bila dia tiada, segala urusan rumah dan anak anak terpikul di bahuku. Aku lakukan sekadar yang termampu :) ada ketikanya terasa perlunya dia ada. Tapi pada kebanyakan masanya, aku mampu berdiri sendiri. Tapi mungkin tempang sikit la :D

Saat dia tiada juga kehidupan kami hanya di rumah ini. Banyak masa di rumah, banyak juga ruang waktu untuk anak anak belajar. Boleh mendengar dan menghafaz al Quran, boleh membelek dan membaca buku, dan boleh melakukan banyak perkara juga meskipun hanya di rumah. 

Aku percaya semua isteri mengharapkan suami sentiasa ada di sisi. Aku pun juga begitu... Namun aku menerima hakikat bahawa kerjanya tak memungkinkan dia untuk selalu ada bersama. Dan aku juga percaya ada atau tiada, pasti ada hikmah dan kebaikan buat kami.

Bila berjauhan kami mengenal erti rindu dan rindu menyuburkan cinta. Insya Allah. 

Bila berjauhan, inilah masanya untuk bermuhasah diri. Merenung kekurangan diri dan salah silap pada pasangan. Hati insaf, terasa mahu menjadi yang lebih baik untuknya.

Saat berjauhan begini, ada masa untuk diri sendiri melakukan sesuatu yang disukai. Saat anak dah dibuai lena, itulah masa untuk diri :)

Saat dia tiada juga, dapatlah aku menulis dan mengupdate blog ini :) masa untuk berfikir, mencari ilham, meluah rasa... Inilah masanya...

Aku tetap bersyukur dengan kehidupan yang ditempuhi ini. Bersyukur punya suami yang baik dan bertanggungjawab, serta anak anak yang bijak dan sihat. Mereka anugerah yang tidak ternilai. Mereka hartaku dunia dan akhirat. Semoga bahagia milik kita selamanya.. Insya Allah :)






0 comments:

Post a Comment