Saturday 29 August 2015 By: Naemah

BELAJAR UNTUK TERUS MENCINTAI

Picture: here
Suami dan isteri...diikat dengan tali pernikahan, berlafazkan ijab dan kabul, diiringi doa dan restu

Lazimnya, di awal perkahwinan itu segalanya manis dan membahagiakan. Maklum saja, insan yang dicintai kini dimiliki. Atau mungkin... Cinta sedang mula berputik dan berbunga indah :)

Semakin lama usia pernikahan, semakin mengenal pasangan dan terserlah sikap baik dan kurang baik. Masam dan manis ada bersama. Kini bukan lagi manis dan sweet saja :)

Dan jika dulu berdua, kini bilangan bertambah dengan kehadiran anak anak. Tanggungjawab bertambah, dan segala yang manis dan indah suatu ketika dulu adakalanya seperti tak terasa lagi.

Resam hidup berumahtangga memang begitu. Tak selalu indah, dan tak selalu manis. Suami dan isteri bersatu, bukan hanya untuk bersuka suka dan bermesra saja. Di bahu terpikul amanah dan tanggungjawab. Suami bertanggungjawab pada isteri dan anak anak. Isteri juga bertanggungjawab pada suami dan anak anak. Suatu masa nanti akan dipertanggungjawabkan di hadapan Tuhan. 

Picture: Here

Adakalanya kita tak sehaluan dengan pasangan. Adakala kita bercanggah pendapat dan tidak sepakat. Kita mahukan A dia pula mahukan B. Dalam fikiran kita begini, dalam fikiran dia pula begitu. Tak sama, tak serupa, malah sangat berbeza. 

Saat itu betapa pentingnya sebuah kesabaran dan tolak ansur. Kita mungkin makan hati, tapi bertikam lidah itu lebih menyakitkan hati. Kita mungkin rasa kita lebih betul, tapi anggap saja kita mungkin juga salah :)

Dalam hal tertentu, barangkali kita dipersalahkan. Mungkin ketika itu diam lebih baik dari bersuara dan saling menyalahkan. Biar hati lebih tenang, biar keadaan menjadi reda. Pujuklah hati agar tidak terus berkecamuk.

Hakikatnya rumahtangga penuh dengan ujian. Menguji kesetiaan dan cinta antara pasangan. Sejauh mana ikhlas kita terhadap pasangan. Apakah ujian yang mendatang semakin mengeratkan kasih sayang dan mengukuhkan cinta, atau sebaliknya..

Ada ketikanya, pahit getir yang dilalui dan pertelingkahan antara pasangan menghadirkan rasa cinta dan kasih yang tidak disangka. Cinta yang hadir dalam diam, mengubah geram dan marah kepada cinta yang meresap di lubuk hati. Pernahkah anda merasainya???

Hakikatnya kita menikahi seorang insan yang pastinya tidak sempurna. Bersama kelebihan, tetap ada kekurangan. Ikhlaskan hati menerima pasangan seadanya dia. Berusaha menjauhi pertelingkahan. Berusaha meredakan suasana tegang di dalam rumahtangga. Belajar untuk terus menerima dan mencintai pasangan. 

Insya Allah... Kerana perkahwinan bukan untuk sehari dua. Kita mahukan bahagia bersama pasangan hingga ke akhir hayat, malah hingga ke syurga... Insya Allah :')

0 comments:

Post a Comment