Wednesday 19 August 2015 By: Naemah

PANGGILAN HAJI TIBA LAGI

Musim haji tiba lagi. Tahun ini giliran ibu mertuaku pula untuk menunaikan fardhu haji di Mekah. Alhamdulillah :)

Kami sekeluarga pulang ke kampung untuk jumpa mak yang bakal berangkat ke KL pada 23/08 dan ke Madinah pada 24/08. 

Anak anakku seperti biasa, seronok pulang ke kampung. Ada kawan, dan bebas berlari ke sana sini. Berbeza bila berada di rumah sewa kami di kajang. Rumah yang sempit (apartment pula) tidak memberi ruang kebebasan yang cukup pada anak. Malah adalakanya berhari hari kaki tak menjejak tanah. Apapun tetap bersyukur, kerana punya tempat tinggal dan berteduh :)

Odw balik kampung. Singgah sebentar di TTDI untuk sempurnakan urusan penting




Suami bakal ke Labuan untuk tugasan seterusnya. Kami tiga beranak ditinggalkan sementara di kampung. Insya Allah bakal bersua kembali dan sempat hantar mak ke airport nanti.

Suami bakal bercuti lama, insya Allah. Dah ada plan percutian juga :) percutian untuk menghiburkan anak anak yang dah lama tak makan angin, dan hadiah untuk Anas kerana hafazan al qurannya yang sangat baik dan masih diteruskan. 

Aku mendoakan kesihatan mak baik sepanjang tempoh di tanah suci dan dapat melaksanakan ibadah haji dengan sempurna dan diterima Allah. Bimbang juga, ingatkan mak yang tidak sihat dan baru keluar dari wad minggu lepas. Yang penting, segala keperluan mak di sana nanti cukup. Ubat ubatan semua perlu pastikan dibawa bersama. Lebih sebulan mak di sana. Semoga Allah melindungi dan menjaga mak.

Sudah lama tak menghantar ahli keluarga menunaikan haji. Kali terakhir menghantar abang sulungku, rasanya dah hampir 10 tahun yang lepas. Ibuku juga, kali terakhir menunaikan haji ketika aku darjah 6 (3x menunaikan haji). Kakakku juga menunaikan haji bersama ibuku. Adik beradik dan ahli keluarga yang lain (termasuk aku dan suami) menanti giliran kami seterusnya. 

Teringin rasanya menjadi tetamu Allah. Indahnya berada di tanah suci. Pernah menunaikan umrah pada tahun 2007 yang lalu. Sudah lama, dan rindu rasanya nak berkunjung ke sana lagi.

Impianku untuk ke tanah suci bersama suami dan anak anak. Ingin bersama mereka yang tersayang, menjadi tetamu istimewa Allah. Layakkah kami ya Allah... Semoga Engkau permudahkan buat kami ya Allah.


0 comments:

Post a Comment