Saturday 4 November 2017 By: Naemah

MELAZIMI DOA KEPADA ANAK

Semua orang pasti tahu bahawa doa ibu pada anak-anaknya adalah antara doa yang mustajab, iaitu pasti akan dimakbulkan Allah.

Oleh itu, mengapa tidak seorang ibu mengambil peluang dan keistimewaan ini dengan sering mendoakan anak-anak kita. Kesibukan dengan tugasan harian bukan alasan untuk kita ‘lupa’ untuk mendoakan anak-anak.

Memang tak dinafikan, kesibukan membuatkan kita lupa untuk duduk diam sebentar dan berdoa. Malah, solat kita juga kadang-kadang tergesa-gesa dek mengejar masa. Apalagi dengan anak-anak kecil kiri dan kanan. Tak mampu nak duduk lama di atas sejadah.

Namun masih boleh kita ‘mencari’ masa. Khusus untuk mendoakan anak-anak. Mendoakan seorang demi seorang, dengan hati yang ikhlas dan khusyuk. Insya Allah. Meskipun bukan di waktu solat fardu kita.

Cubalah tetapkan masa, yang kita rasa kita confirm tak lupa untuk hadiahkan doa pada anak-anak. Waktu yang terbaik mungkin ketika menemankan mereka tidur. Atau yang lebih baik, ketika tahajjud kita. Setiap orang pasti ada masa sendiri yang dirasakan sesuai kan? So, cari dan gunakan masa itu.

Aku juga sedang mencuba. Mencuba untuk menjadi seorang ibu yang tak lupa mendoakan anak-anak setiap hari. Kerana aku sedar betapa mereka memerlukan doaku untuk sebuah kehidupan yang baik di dunia ini. 

Ya. Doa dan restu seorang ibu sangat diperlukan oleh seorang anak. Sejak dia dilahirkan, hingga dia besar dewasa sekalipun, dia masih memerlukan doa dan restu seorang ibu. 

Aku mohon agar Allah panjangkan usiaku untuk terus menjaga dan mendoakan anak-anakku. Dan meski nanti aku sudah tiada, moga doaku akan terus mengalir mengiringi kehidupan anak-anakku. Sesungguhnya seorang ibu, pasti mengharapkan dan mendoakan yang terbaik untuk anak-anaknya!



Doa ummi sentiasa buat kalian. Insya Allah

0 comments:

Post a Comment