Sunday 5 November 2017 By: Naemah

PENA DARI DAPUR



Aku bukan penulis hebat. Jauh dari terkenal dan dikenali. Aku cuma insan yang gemar meluah rasa melalui penulisan. Penulisan yang biasa, tiada yang luar biasa.

Mungkin apa yang cuba disampaikan tak semua orang dapat dan faham. Tapi aku percaya, masih ada yang sudi membaca dan menilai. Setuju atau tidak, itu cerita lain :)

Kadang-kadang aku rasa aku tak layak untuk menulis, berpesan dan memberi nasihat. Sebab aku bukan bagus sangat! Apa yang aku tulis, bukan semua aku praktis juga. 

Tapi hakikat sebenarnya, aku menulis bukan kerana aku rasa bagus dan layak untuk nasihat orang. Aku banyak menulis kerana aku mahu ingatkan diriku sendiri. Di samping insan lain yang sudi membaca dan menilai. 

Ya, aku juga banyak kurangnya. Banyak buat silap dalam kehidupan seharian sebagai isteri dan ibu. Sebagai hamba dan sebagai anak. Memang jauh dari sempurna. 

Namun bila aku menulis, secara tak langsung aku sedang mengingatkan diriku untuk memperbaiki diriku sendiri terlebih dahulu. Jangan hanya pandai menasihati. Sebenarnya, bab mana yang aku kerap sentuh, itulah bab yang sering aku gagal dan banyak membuat kesilapan.

Allah sahaja yang tahu betapa banyak kekuranganku. Tekadku untuk memperbaiki diri menjadi yang lebih baik. Lebih baik sebagai isteri, sebagai ibu, sebagai anak, dan sebagai Hamba!

Semoga Allah tunjukkan jalan yang lurus. Semoga Allah memberi perunjuk dan pertolongan buatku dan buat semua. Semoga aku tak jemu menulis. Menulis yang baik-baik dan mendidik hati. Moga terhindar dari perasaan ‘perasan bagus’ dan terasa diri lebih baik. 

Aku menulis untuk ingatkan diriku! Untuk hidupkan hatiku!

Pena dari dapur: kerana dapur adalah ruangan wajib yang akan aku kunjungi dan jejaki setiap hari :) 

0 comments:

Post a Comment