Monday 20 November 2017 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 211117





Hari ini hari ke-3 abi di Bintulu. Hari ni juga mek ada di rumah. Semalam masih ramai tetamu di rumah. Hari ni hanya tinggal Anas, Mussaab, Miqdad, ummi dan mek. 

Miqdad bangun jam 6 pagi, dan turun ke bawah bersama ummi. Sebelum tu asyik menonton video a ba ta sementara ummi mandi dan solat. Mussaab juga bangun sekejap kemudian. Mussaab ambil coco crunch dan makan di sofa. Ummi masak nasi goreng. Miqdad pula menangis tak nak main sendiri. Sepanjang ummi memasak Miqdad menangis dan menarik kain ummi. Ummi memasak hingga siap. 

Ummi cuba suapkan Miqdad makan, tapi Miqdad menolak. Sudahnya, ummi hanya susukan Miqdad hingga Miqdad kenyang dan boleh dilepaskan main sendiri. Entahlah, sejak lepas demam seminggu yang lalu, Miqdad sering meragam dan sukar untuk ditinggalkan bermain sendiri. 

Ummi suapkan Mussaab nasi goreng. Belum sudah suap, Miqdad dah menangis mahukan ummi. Ummi kembali memangku dan menyusukan Miqdad. Suap makan juga masih tak mahu. Kemudian Anas pula bangun. Duduk di sofa, menonton tv dan makan coco crunch.

Ummi gorengkan nugget dan suap Anas makan nasi goreng dan nugget pula. Tengah suap, Miqdad menangis cari ummi lagi. Ummi tinggalkan Anas habiskan makan sendiri. Mussaab pula tiba-tiba sakit perut nak membuang, tapi susah nak membuang. Banyak kali keluar masuk toilet. Ummi nak sapu minyak dia tak nak. Akhirnya berjaya juga membuang ,:)

Jam 9, semua keluar ke halaman. Ummi siram pokok dan tengok-tengok mek yang sedang buat kerja membaja. Anas, Miqdad dan Mussaab main dalam kereta abi, dan panjat kereta abi. Bising dengan suara mereka 3 beradik. Kemudian ummi bawa Miqdad ke halaman dan lepaskan Miqdad di rumput. Miqdad berjalan ke sana sini dengan riang. Anas dan Mussaab dah masuk ke dalam rumah. Ummi dan Miqdad juga masuk.

Mussaab mengadu penat dan nak berehat. Ummi minta Anas, Mussaab dan Miqdad mandi dulu. Semua masuk ke dalam bilik air dan bermain pula kat dalam tu. Penuh dengan barang permainan. Ummi biarkan seketika sementara ummi ambil peluang rebahkan badan dan berehat :) agak dah lama ummi panggil keluar semua. 

Lepas mandi main lompat-lompat di katil pula. Macam-macam adegan ada. Ummi biar dulu main seketika. Jam 10, ummi minta Anas dan Mussaab keluar, ummi nak tidurkan Miqdad. Anas dan Mussaab yang katanya nak drawing, melencong ke bilik depan dan buka komputer. Anas seperti biasa membuka video kegemarannya, yang berkaitan sains dan country of the world. Sekarang memang obses dengan world map dan flags. 

Miqdad tidur akhirnya. Ummi turun memasak. Mussaab bermain dengan Olly dan babynya. Mussaab juga tolong buangkan najis Olly. Tengah masak, Miqdad bangun menangis. Ummi ambil Miqdad dan sudahkan memasak tomyam sambil memangku Miqdad. Mussaab dah ready di baby chair nak makan nasi. Sambil menunggu sambil membebel kelaparan. Miqdad pula tak boleh diletak, nak menagis saja. Anas yang tadi di atas menonton video, juga turun ke bawah  kerana perut dah lapar :)

Jam 11, ummi suapkan Anas, Mussaab dan Miqdad makan tenghari. Alhamdulillah, ketiganya makan berselera. Banyak makan, dan banyak bergurau juga. Lepas makan, Anas, Mussaab dan Miqdad bermain di porch. Panjat kereta abi lagi. Ummi makan dan kemas rumah, sementara Miqdad asyik bermain dan tak mencari ummi. Dah siap kemas, ummi bersiap untuk hantar Anas ke sekolah. Anas juga bersiap. Miqdad ditinggalkan dengan video a ba ta lagi. Dah siap, ummi susukan Miqdad dan buat roti butter gula untuk Mussaab. Anas melukis buah-buahan sementara tunggu ummi solat zuhur. Lepas solat, terus ke sekolah Anas.

Balik ke rumah, seperti biasa ummi susukan Miqdad untuk tidurkan Miqdad , sambil melayan celoteh Mussaab. Miqdad dan Mussaab sama-sama tertidur akhirnya. Ummi juga tidur bersama. 

Jam 3 petang, Miqdad bangun dan kejutkan ummi. Miqdad ceria bermain. Ummi bawa turun ke bawah dan buka lagu a ba ta untuk Miqdad. Ummi goreng keropok dan makan bersama Miqdad. Mussaab juga bangun dari tidur dan makan coco crunch sambil menonton video bersama Miqdad. Kini menuggu azan asar dan bersiap untuk ke sekolah Anas. Miqdad ceria berjalan ke sana sini dan tak meragam lagi. Tapi sibuk hulurkan tudung ummi, nak ajak keluar :D

Mek keluar untuk buat kerja di luar. Mussaab juga keluar bermain basikal. Miqdad juga keluar. Lepas solat asar terus ke sekolah Anas dan singgah sekejap di speedmart untuk beli susu coklat Anas dan penyapu. Balik rumah, ummi buatkan tortilla cheese untuk Anas dan Mussaab. Sambil makan, sambil main dan menonton tv. Kemudian mandi dan makan malam. Facetime sekejap dengan abi yang baru balik dari laut. Sudah makan, Anas, Mussaab dan Miqdad main bersama. Bersepah buku di karpet. Miqdad juga asyik melayan video a ba ta. Ummi kemas dulu apa yang patut.

Jam 6.45, ummi naik mandi dan solat, tinggalkan Anas, Mussaab dan Miqdad bermain di bawah. Lepas maghrib Miqdad naik ke atas, menangis dan ummi susukan Miqdad. Lama juga bergelap di bilik. Dengan suara abang-abang yang bising, jam 8.10 barulah Miqdad lena. Anas dan Mussaab layan video di bilik lain. Ummi solat isyak. 

Lepas solat, ummi ajarkan Anas dan Mussaab al-quran yang tertangguh tadi, dek Miqdad yang menangis mahu disusukan. Lepas baca Quran, minum air dan tidur. Seperti biasa, banyak celoteh, cerita dan pertanyaan sebelum keduanya terlelap. Masing-masing lena dalam pukul 9.15 malam. Agak awal juga. Tapi dengan ummi memang semua akan tidur awal :)

Semoga lena dan mimpi indah anak-anak ummi. Semoga hari esok akan lebih baik. Juga doakan abi yang jauh, semoga sentiasa dalam lindungan Allah. Ummi sayang semuanya kerana Allah.

0 comments:

Post a Comment