Sunday 19 November 2017 By: Naemah

BILA MIQDAD DAH BEBAS BERJALAN

Alkisah, Miqdad mula melangkah buat pertama kalinya pada usianya 11 bulan setengah. Untuk pertama kali, hanya untuk beberapa langkah :) ditakdirkan selepas itu Miqdad demam untuk beberapa hari. Tiada lagi step seterusnya. Banyak menangis dan merengek,dan sudah   tentu hanya mahu didukung sahaja. 

[post lama yang tergendala. Update balik pada 27/03/18. Miqdad bukan sekadar dah berjalan, tapi dah berlari, melompat dan memanjat pun. Alahai. Cepat masa berlalu]

Ok sambung,
 Miqdad mula melangkah gagah kembali bila umurnya dah cukup setahun. Dari langkah bertatih, jatuh bangun berkali-kali, berusaha dan mencuba tanpa jemu, akhirnya hari ini Miqdad dah berjalan normal seperti orang lain dah :) bila dah dapat ‘kaki’ makin luas lah langkahnya. Tak kira bahaya, tak fikir boleh ke tak boleh, asal dapat jalan, bahagia sungguh dirasa! 

Dah berjalan, akhirnya boleh berlari, boleh melompat dan boleh memanjat. Terinspirasi dengan abang-abang  barangkali. Pantang ada tempat boleh panjat, memanjatlah kerjanya. Turun naik tanga tu dah biasa. Meja makan, tingkap, katil, dan lain-lain. Memang kena berhati-hati dan selalu menjenguk, walaupun tengah busy buat kerja atau memasak.

Di usia Miqdad hampir 1 tahun setengah sekarang, Miqdad memang tengah lasak sangat. Nak mencuba segala macam aksi. Apatah lagi abang-abang menjadi ‘contoh’, Miqdad tak fikir pun yang dia tu masih kecil lagi :D

Dulu abang-abang Miqdad juga dah melalui fasa ini. Ummi yang perlu lebih berjaga -jaga sebenarnya. Dah banyak juga episod cemas yang dilalui Miqdad (Anas dan Mussaab juga). Alhamdulillah dalam alpanya ummi, Allah tetap menjaga anak-anak ummi. 

Semoga membesar sihat dan dalam rahmat Allah hendaknya Anas, Mussaab dan Miqdad. Maafkan atas segala kekurangan ummi dalam menjaga dan melindungi kalian. Sesungguhnya bukan ummi yang selama ini sempurna menjaga, tapi Allah yang tak pernah lepaskan pandangan kasihNya pada kalian. Dan kerana itu kalian baik-baik sahaja hari ini. 

Syukur pada Allah atas kehidupan yang diberikan hari ini.
Alhamdulillah 


Yang sedang lasak membesar 

ooo






0 comments:

Post a Comment