Tuesday 7 November 2017 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 081117

Hari ini abi kembali bekerja. Seawal jam 6.15 pagi, abi meninggalkan rumah menuju ke airport. Hanya Miqdad yang sempat hantar abi di pintu. Anas dan Mussaab masih lena di bilik. 

Mussaab bangun kemudiannya. Abi dah tiada. Mussaab baring di sofa dan menonton tv. Ummi masak spageti goreng dan suapkan Mussaab dan Miqdad makan. Alhamdulillah Mussaab dan Miqdad ok saja pagi ni. Hanya batuk-batuk biasa sejak dari semalam. Anas pula dah 3 hari demam, batuk dan cirit-birit. Entah apa sebabnya.

Anas bangun jam 8. Minta nak makan roti sosej. Sejak semalam Anas tak makan. Ummi buatkan roti sosej untuk Anas dan Mussaab. Anas dan Mussaab makan sambil menonton Disney Junior, dan kemudian San Andreas. 

Jam 9, ummi cuba tidurkan Miqdad. Miqdad hanya lena sekejap. Bila ummi bangun, dia juga bangun dan keluar bermain. 

Jam 10.30, naik mandi di atas. Kemudian ummi tidurkan Miqdad dan turun ke bawah memasak. Anas dan Mussaab main car bersama. Tak lama kemudian Miqdad bangun dan menangis. Miqdad juga tak sihat badan dan merengek. Kerja memasak ummi tertangguh. Bila Miqdad ok bermain, ummi sambung kerja memasak. Tapi tak lama juga, Miqdad dah menangis. Bergilir ummi melayan Miqdad dan memasak. Ada juga terpaksa mendukung Miqdad sambil memasak. Anas dari tadi dah mengadu lapar. Mussaab pula minta buatkan susu coklat. Ummi masih tak sempat.

Abi call dari Bintulu tapi hanya bercakap sebentar saja. Ummi sibuk di dapur, Miqdad merengek-rengek pula. Anas pun masih lemah. Mussaab saja yang bercakap dengan abi.

Jam 12, selesai ummi memasak. Mussaab dah lena di sofa sambil video didi and friends sedia terpasang dari tadi. Ummi suapkan Anas dan Miqdad makan. Anas masih batuk-batuk dan tak berselera. Hanya makan sesuap dan minum air. Miqdad juga tiada selera. Makan sedikit dan muntah balik. Allah. Kesian anak-anak ummi.

Ummi susukan Miqdad dan tidurkan Miqdad sekali lagi.  Jam 1 Miqdad lena kembali. Ummi cuba kemaskan rumah sekadarnya, untuk menyambut kedatangan mek, cik, ayah cik, kak jah, abe zaid dan Mohd. Mereka di dalam perjalanan. 

Miqdad bangun dan menangis lagi. Bila demam, memang sukar untuk Miqdad tidur lena. Ummi ambil Miqdad dan meriba Miqdad sambil menonton tv dan menunggu tetamu sampai. Anas dan Mussaab menonton movie ‘inside out’. Keduanya diam, kurang sihat dan mengantuk pun ya jugak. 

Jam 3, tetamu sampai ke rumah. Anas dan Mussaab bermain dengan Mohd. Happy dan ceria sesekali berjumpa. Meriah rumah hari ini dengan suara Mohd yang terkenal banyak celotehnya :) Anas yang masih kurang sihat, sesekali berehat dan bersandar. Kurang bertenaga untuk bermain. 

Selepas asar bermain pula di halaman rumah. Kemudian masuk dan bermain lagi di dalam rumah. Miqdad pula hanya mahu berdukung dengan ummi. Sesekali cik ambil, tapi tak lama sebab Miqdad merengek mahu ummi. Masih panas badan Miqdad. Main tak mahu, makan pun tak berselera. Kesian Miqdad.

Selepas Maghrib, tetamu bersurai balik. Sekejap saja singgah di rumah. Kini kat rumah hanya tinggal Anas, Mussaab, Miqdad dan ummi. Ummi tidurkan Miqdad. Mussaab juga tidur sekali. Mengantuk dan penat sangat agaknya bermain. Lepas isyak ummi temankan Anas pula tidur. Jam 9.30, dah lena ketiga-tiganya. Alhamdulillah.

Syukur pada Allah di atas kehidupan hari ini. Walaupun anak-anak ummi kurang sihat, sekurang-kurangnya masih ada senyuman di wajah masing-masing. Anas dah tak demam, cuma masih batuk dan sakit perut. Mussaab juga batuk, tapi masih aktif bermain. Hanya Miqdad yang kurang ceria, tapi insya Allah, ummi doakan Miqdad semakin baik. Ya, doa untuk Anas, Mussaab dan Miqdad. Semoga dikembalikan kesihatan anak-anak ummi. Dan semoga hari esok akan lebih baik untuk kita semua. Insya Allah. 



Miqdad dan cik



Anas, Mussaab, Mohd dan Mek

0 comments:

Post a Comment