Thursday 9 November 2017 By: Naemah

BILA ANAK DEMAM

Saat mencabar dan menyentap jiwa ialah bila berhadapan dengan anak sakit atau tidak sihat. Lebih-lebih lagi bila bersendirian menjaga anak-anak yang tidak sihat. 

Ditakdirkan Anas, Mussaab dan Miqdad demam bersilih ganti pada minggu ini. TakdirNya juga abinya tiada di rumah kerana bertugas, maka aku memikul tanggungjawab menjaga dan menguruskan anak-anak yang tidak sihat sepenuhnya. 

Sebenarnya ini bukanlah kali pertama menghadapi situasi begini. Sudah banyak kali. Dan pengalaman lalu jugalah yang mengajar diri untuk lebih bersedia dan lebih kuat menghadapi saat sukar ini.

Hati ibu mana yang tidak gusar melihat anak-anak dalam keadaan tidak sihat. Anak-anak yang kebiasaanya riang dan aktif bermain, kini jadi lemah dan tak bermaya. Yang kecil pula sering merengek dan hanya mahu dipangku. Tidur juga jadi tidak lena. 

Saat sukarnya, bila datang kemahuan serentak. Ketiga-tiga mahu dilayan. Ketiga-tiga menangis dan merengek. Mencabar sekali situasi begini. Hati jadi tak keruan. Pada Allah saja mampu berserah dan meinta tolong.

Alhamdulillah Anas sudah semakin sihat lepas 4 hari demam. Tapi masih batuk-batuk. Miqdad demam sejak semalam. Malam ini masih panas badannya. Tidur juga tidak lena. Batuk dan selesema lagi. Mussaab pula baru demam hari ni. Batuk dan selesema juga. Dia yang masih aktif dan ceria semalam, hari ni dah lemah dan hanya tidur saja. Tapi dia yang paling kuat dan tak banyak merengek. Selagi larat, dia ambil air sendiri dan boleh ditinggalkan bersendirian :)

Beginilah kehidupan kita. Aku tak pernah salahkan atau marahkan takdir. Walau sesukar mana, aku percaya ujian hadir di atas kemampuan kita untuk menghadapinya. Walau kadang-kadang terasa berat, hingga menangis sekalipun, masih percaya akan ada jalan keluar dari segala kesukaran yang terpaksa ditempuh.

Saat ini, pilu dan kesian melihat anak-anak terbaring lemah. Aku hanya mengharapkan dan mendoakan agar mereka kembali sihat. Kembali ceria bermain bersama. 

Sesungguhnya sakit ini dari Allah. Dan Allah juga penyembuhnya. Ya Allah. Kembalikan kesihatan anak-anakku. Aameen


Rindu pada wajah ceria mereka







0 comments:

Post a Comment