Sunday 12 November 2017 By: Naemah

SEKITAR DI PUSAT SAINS NEGARA

Pusat Sains Negara


Semalam 12/11/17, kami sekeluarga bersama dengan keluarga mertuaku sempat ke Pusat Sains Negara yang letaknya di Kuala Lumpur. 

Namun tak mampu nak bercerita ‘lebih’ tentang tempat tersebut kerana terlalu singkat masa kami di sana, ditambah dengan jumlah pengunjung yang terlalu ramai, tak terjangka oleh kami, dan kami tak sempat dan tak daya nak menjelajah seluruh kawasan tersebut.

Secara Kesimpulan ringkasnya, tempat itu sebenarnya sangat bagus dan bermanfaat untuk ibubapa spend masa bersama anak-anak (jika keadaannya tak penuh sesak seperti semalam). 

Sebagaimana nama tempatnya pusat sains negara, para pengunjung didedahkan dengan pelbagai ilmu sains dengan cara penyampaian yang interaktif. Dan sekali lagi, kerana terlalu ramai pengunjung, kami hanya sempat mencuba beberapa peralatan yang ada, dan tak mampu nak fokus pada info yang tertulis.

Apa taknya, dalam keadaan penuh sesak begini, keutamaan ibubapa hanyalah untuk memastikan anak-anak tidak terlepas dari pandangan. Sekali terleka, siaplah! Tambahan pula dengan anak-anak yang masih kecil dan tengah lasak ni :)

Padaku, tempat itu sangat bagus untuk kita kunjungi bersama anak-anak, namun perlu pilih hari yang sesuai di mana kita yakin pengunjungnya tak penuh sesak seperti semalam :) bak kata suamiku, orang kat situ pun mungkin terkejut tengok orang sangat ramai semalam :D

Dalam situasi semalam juga, dapat diperhatikan berbagai gelagat anak-anak dan juga ibubapa. Maklum saja keadaan penuh sesak begitu, ada yang sabar, dan ada juga yang kurang sabar. Dengan telatah anak kecil yang pelbagai, yang lapar, yang kepanasan, yang tak puas main, dan macam-macam lagi :) kami pun tak terlepas dari ujian bersama anak-anak kecil kami :) selipar terputuslah, nak mandi kolamlah, laparlah, macam-macamlah!

Di sebalik ujian, tersimpan hikmahnya, insya Allah. Pusat Sains Negara mungkin kami akan kunjungi lagi, tapi bukan dalam masa yang terdekat. Mungkin bila anak-anak dah besar sikit, untuk mendedahkan mereka pada dunia sains yang pastinya menarik dan bermanfaat untuk dipelajari :) insya Allah.


0 comments:

Post a Comment