Saturday 4 November 2017 By: Naemah

CERITA PAGI INI

Hari minggu. Bangun pagi, ke pasar pagi konon-konon nak beli ikan dan sayur. Tapi hujan bergerimis dari awal pagi tadi, dengan parking susah nak dapat, akhirnya beli nasi lemak dan roti canai sahaja untuk sarapan pagi kami anak beranak. Sempat juga singgah kedai runcit berdekatan rumah untuk membeli kue teow, ikan dan sedikit barang keperluan dapur. Alhamdulillah.

Anas dari semalam panas badan, batuk dan selesema. Di atas kereta tadi, muntah tapi kerana perut kosong hanya air liur yang banyak keluar. Keadaan dia sedikit sebanyak merisaukan hati kami. Balik ke rumah, dia hanya minum air kosong, tapi sekejap kemudian muntah lagi, keluar balik air yang diminum. Nak makan tiada selera, hanya minum sedikit kopi dan tidur nyenyak di sofa.

Mussaab pula entah tiba-tiba request nak makan kue teow. Marah-marah bila diberitahu tiada kue teow yang dijual di kedai. Mahu juga! Biasa suka makan roti canai, hari ni katanya tak nak. Abinya singgah di beberapa gerai yang menjual sarapan pagi, malangnya tiada juga kue teow goreng. Akhirnya singgah di kedai runcit dan membeli kue teow yang belum dimasak. Balik ke rumah, abinya gorengkan kue teow khas untuk Mussaab. Makan penuh berselera. Berbaloi!

Miqdad pula di atas kereta lagi dah mencapai bungkusan nasi lemak dan cuba membukanya. Sempat mencalit sambal. Menangis bila ummi ambil dan sorokkan nasi lemak. Ya, ummi tahu Miqdad lapar, dan ummi tahu Miqdad suka nasi lemak. Balik ke rumah, dalam kekalutan dengan abang yang demam dan yang nak makan kue teow, ummi terlepas pandang pada bungkusan nasi lemak yang berjaya dicapai Miqdad hingga jatuh bertaburan di lantai. Satu kerja pula nak kutip dan bersihkan. Miqdad makin kuat tangisannya, lapar sangat barangkali. Ummi suapkan Miqdad makan. Banyak juga makannya!

Bab sarapan selesai. Ummi sambung membuat kerja rumah yang tak sudah-sudah. Ada saja tempat yang bersepah dengan mainan dan buku. Ada saja kain yang berselerak dan tak berlipat. Tempat tidur juga tak berkemas. Ummi buat sekadarnya.

Masa berlalu pantas. Sedar-sedar dah hampir jam 11. Tidurkan Miqdad. Anas dan Mussaab melayan video. Suasana agak tenang. Alhamdulillah. 

Tamat cerita pagi ini. Pagi yang hadir bersama cerita yang tersendiri. Setiap cerita pasti ada bersama senyuman dan tangisan, kekalutan dan ketenangan, tawa dan sendu, dan sebagainya.

Begini kehidupan kita. Adakala teruji dengan segala bentuk kepayahan. Adakala dianugerah dengan segala bentuk kebahagiaan. 

Ingatlah wahai diri, sabar itu perlu saat teruji. Syukur itu perlu tika berbahagia. 

Moga tiada sia-sia kehidupan kita ini.



Today: 05.11.17

0 comments:

Post a Comment