Saturday 1 July 2017 By: Naemah

SUAMI BERDIKARI




Lumrah seorang suami mengimpikan layanan 1st class dari seorang isteri. Makan minum siap terhidang, kamar tidur kemas dan selesa, rumah bersih tersusun, pakaian siap bergosok dan tersimpan di tempat sepatutnya, dibelai, dimanja, bla.bla.

Suami yang punya isteri seperti itu, Alhamdulillah. Syurga dunia untuknya :)

Namun hakikat hidup ini, bukan semua isteri yang mampu menjelma seperti bidadari impian. Terlalu banyak cabaran, atau jujur aku katakan, 'sukar' untuk menjadi sempurna dan terlalu baik seperti yang diimpikan.

Aku hanya mengharapkan pengertian seorang suami dan keampunan di atas segala kekurangan dan ketidaksempurnaan seorang isteri sepertiku.

Syukur Alhamdulillah, itu yang mampu aku lafazkan di atas pengertian seorang suami. Syukur, dikurnia 'suami berdikari' seperti dia. 

Dia suami yang bukan hanya mahu 'duduk saja-saja' di rumah, setelah berpenatan di lapangan kerja. Dia yang selalu ambil bahagian dalam menguruskan rumahtangga dari bab memasak, menguruskan anak-anak, mengemas rumah, membasuh dan menjemur pakaian, dan lain-lain.

Dia yang akan cuba masak sendiri bila teringin makan sesuatu. Yang akan menggosok kemeja dan seluar sendiri bila perlu masuk ke ofis, yang kemas kain baju sendiri bila nak travel jauh, yang bangun sediakan hidangan sahur bila nak berpuasa sunat/wajib, dan sebagainya, yang dia sebolehnya tak mahu menyusahkan isteri.

Suamiku,terima kasih kerana cuba untuk memahami. Maaf kiranya aku seakan mengambil kesempatan atas kebaikan dan sifat berdikarimu.

Aku faham, impian suami ingin yang lebih baik. Namun terima kasih atas pengertian, hingga impian hanya tersimpan rapi di hati. Insya Allah, doakan aku untuk menjadi yang lebih baik, untuk berikan yang terbaik, untukmu yang bergelar suami.

Terima kasih menjadi suami yang berdikari. I love you <3

0 comments:

Post a Comment