Monday 31 July 2017 By: Naemah

DUNIA SURI RUMAH




Dunia seorang suri rumahtangga seperti ku, adalah suami dan anak-anak semata. Satu hari, 24 jam, mereka lah yg menjadi watak penting dalam kehidupan seorang suri rumah. Menguruskan hal ehwal mereka, menjaga makan minum mereka, di samping membuat kerja-kerja rumah yang tak pernah sudah :)

Ya. Hidup seorang suri rumah bagaikan tiada apa yang istimewa. Bukan sekadar penat, malah masa untuk diri juga bagaikan tiada.

Buka mata, rutin harian dah bermula. Tambah penat, bila anak masih kecil dan ramai pula :) memang tiada masa untuk hal lain, lebih-lebih lagi nak bersosial. Memang taklah kan :)

Kadang-kadang suri rumah dilanda kesunyian dan terasa bagai tiada yang mengerti penat lelahnya. Mahu dikongsi cerita, entah pada siapa. Pada suami juga selalunya tak terluah.

Tapi. Suri rumah perlu sentiasa membina positif dalam diri. 

Yang utama adalah dengan meletakkan keikhlasan dalam hati. Kita memilih untuk menjadi suri rumah kerana Allah. Rumah ini medan bakti kita, dan kita mahu sehabis baik menunaikan tanggungjawab sebagai isteri dan ibu. Insya Allah ada ganjaran hebat di sisi Allah.

Bila hati ikhlas keranaNya, kita akan lebih tenang menjalani rutin seharian sebagai seorang suri rumah. Biar nampak biasa-biasa, tapi inilah tempat terbaik buat kita yang bergelar isteri dan ibu. 

Ada ketika kita rasa terlalu penat, ada ketika terasa sunyi dan seperti keseorangan, ada ketika juga hadir rasa rendah diri bila perlu bertemu muka dengan rakan sebaya dan wanita berkerjaya yang kelihatannya gah kehidupan dan pembawakan diri mereka :)

Tetapi. Rasa seperti itu perlu sentiasa dibendung dan dibuang dari mengusai diri. Biar penat, tapi bahagia setiap masa anak-anak ada di sisi. Tak apa tak ada yang sudi faham. Allah sentiasa ada untuk mendengar keluhan kita. Tak perlu rasa rendah diri. Kita dan mereka sama sahaja :) 

Sesungguhnya pilihan menjadi suri rumah bukan satu kesilapan. Biar tanpa gaji dan duit sendiri. Insya Allah rezeki kita sekeluarga dicukupkan atas asbab kita ikhlas berbakti pada rumahtangga.

Ya. Kita suri rumah, bukanlah bermakna lebih baik dari mereka yang bekerja. Semuanya baik jika tahu keutamaan. Isteri dan ibu, meski berkerjaya hebat, semoga tetap sedar bahawa yang utama untuknya ialah perhatian pada rumahtangga. Yang tidak bekerja pula, sehabis baik melaksanakan tanggungjawab di rumah saban hari dan saban waktu :)




0 comments:

Post a Comment