Monday 10 July 2017 By: Naemah

ADUHAI MIQDAD





Lagi 3 hari genap usia Miqdad 9 bulan. Alhamdulillah. Penuh syukur ummi panjatkan. Anak ummi dah makin besar dan sihat.

Miqdad yang comel dan manja. Hmm.. manja berbanding abang-abang suatu masa dulu.

Miqdad yang sering nak didukung dan dipangku. Yang tak boleh diletak bermain lama-lama. Yang sering memanggil dan menangis manja. 

Allah. Agak mencabar menjaga Miqdad di usia kecil ini. Tak tahan mendengar tangisan Miqdad setiap kali ummi tinggalkan untuk selesaikan urusan lain. Sering ummi terkejar-kejar dalam melakukan tugasan rumah. Ummi lega bila Miqdad leka bermain. Namun bila dah start memanggil, Allah saja yang tahu betapa kalutnya ummi. Banyak kerja yang ummi nak kena buat... tak dapat buat bila Miqdad memanggil-manggil.

Pantang lihat kelibat ummi. Terus lupakan yang di tangan. Mahu didukung. Menangis semahunya. Tika solat juga sama. Dari rakaat awal hingga akhir, tak berhenti menangis. Jika tidur juga mahu dipangku sentiasa. Pantang dengar 'bunyi' di bilik air juga meronta nak masuk sama.

Aduhai Miqdad. Ada masa ummi terpaksa biarkan Miqdad bersama tangisan. Bila ada urusan lain yang lebih mendesak dan perlu segera diselesaikan. Apatah lagi dengan abang-abang yang juga perlu perhatian. Kebanyakan masa ummi terpaksa duduk bersama Miqdad.Lupakan dulu urusan lain, demi untuk tenangkan dan diamkan Miqdad.

Tiba waktu malam, bila Miqdad sudah tidur barulah ummi rasa diberi ruang untuk buat sesuatu yang tertangguh. Itupun kalau ummi tak mengantuk :b kalau tak, sambung esok pula lah jawabnya.

Aduhai Miqdad. Semoga ummi diberi kesabaran dalam melayan dan menjaga Miqdad. Ummi tahu semua ini tak lama. Sepantas masa berlalu, Miqdad akan semakin dewasa. Miqdad bukan selamanya baby macam sekarang. Semoga ummi terus sabar dan sabar. Maafkan ummi, ada ketika tak sabar juga :(

Semoga Miqdad membesar dengan sihat dan cerdas, seperti Anas dan Mussaab. Ummi sayang Anas, Mussaab dan Miqdad. Sayang semuanya.

0 comments:

Post a Comment