Sunday 30 July 2017 By: Naemah

WARISAN SEJARAH: BUKIT MALAWATI

29.07.17

Hari ini dalam sejarah :D
Kami sekeluarga berkesempatan menjejakkan kaki ke Bukit Malawati yang terletak di Kuala Selangor untuk melihat sendiri tempat bersejarah ini.

Sebenarnya kami tidak merancang untuk ke sini. Nak dijadikan cerita, pada malam sebelumnya abangku mengajak kami untuk menyertai keluarganya makan malam di Aroma ikan Bakar, Kg Jeram. Kami bertolak lewat petang dari rumah kami di semenyih. Sampai di sana lebih kurang jam 8 malam. 

Malam itu kami menumpang tidur di rumah anak saudaraku Fadhlullah di Sekinchan. Kami meninggalkan rumah anak saudaraku jam 9 pagi. Alang-alang dah sampai Kuala Selangor, suamiku mengajak kami ke Bukit Malawati. 

Mengikut sejarah yang dibaca, Bukit Malawati merupakan pusat pentadbiran dan kota kesultanan negeri Selagor pada akhir abad ke-18 dan awal abad ke-19 :)

Sampai di sana dalam pukul 10 pagi. Kami dibawa ke puncak bukit dengan menaiki tram yang disediakan. Di situ terdapat tembok batu yang menjadi benteng pertahanan untuk melindungi kuala selangor dari serangan musuh pada ketika itu. 

Selain itu terdapat rumah api yang telah dibina pada abad yang lalu, dan masih berfungsi sehingga hari ini. Terdapat juga sebuah pondok kecil yang diberi nama baitul hilal. Ia menjadi tempat untuk melihat anak bulan bagi menentukan tarikh 1 ramadhan, syawal dan raya haji.

Tak melepaskan peluang, kami juga mengunjungi muzium yang terdapat di situ. Melihat monumen peninggalan masa silam, dan membaca serba sedikit sejarah yang tercatat di dalamnya :)

Pemandangan di puncak bukit itu sangat cantik dan menenangkan. Boleh juga jika sekadar untuk mengambil angin sepoi bahasa :) selain pengunjung yang datang untuk menziarahi tempat bersejarah ini, terdapat juga penduduk tempatan yang menjadikan tempat ini sebagai tempat riadah berbasikal. 

Oh ya, dari kaki bukit hingga ke puncak bukit, terdapat banyak monyet yang bebas berkeliaran dan bergayutan dari pokok ke pokok. Tapi jangan risau, monyet-monyet di situ tidak mengganggu orang yang datang berkunjung :)

Hampir sejam di puncak bukit tersebut, kami menaiki tram sekali lagi dan menuruni bukit untuk kembali ke bawah. Dalam perjalanan turun, kami dapat melihat sebuah kawasan yang dinamakan makam diraja, yang mana ia merupakan tempat bersemadinya raja-raja Selangor yang terdahulu.

Hampir jam 11, kami bertolak pulang meninggalkan kawasan itu. Agak berpuas hati dapat berkunjung di situ. Sekurang-kurangnya ada 'ilmu' sejarah baru yang dapat dipelajari oleh kami :) buat anak-anak pula, pastinya mereka seronok dapat menaiki tram dan menikmati indah pemandangan dari puncak bukit sambil bergambar kenangan :)



Menaiki tram





Di puncak bukit 





























Nak balik dah :)






0 comments:

Post a Comment