Friday 7 July 2017 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 070717





Sudah hari ketiga kembali ke rumah setelah percutian yang agak lama di kampung. Cuti puasa dan cuti raya :)

Hari ini ummi dan abi berpuasa syawal. Abi dah masuk hari ke-5 sementara ummi baru hari ke-3. Alhamdulillah.

Miqdad seperti biasa menjadi yang pertama bangun berbanding abang-abang :) diikuti Anas dan Mussaab. Bangun pagi menghadap ipad yang baru diinstall dengan apps baru (marco polo-ocean). Keduanya bergilir bermain ipad. Miqdad juga bermain sendiri di lantai. 

Kemudian turun ke bawah untuk brekfast. Ummi masakkan roti canai (segera) +cheese. Anas makan paling banyak, Miqdad hanya makan beberapa suap. Kesian ummi melihat Miqdad yang masih batuk dan selesema. Hidung pula naik kemerahan entah apa sebabnya. Insya Allah akan bawa Miqdad ke klinik nanti. Ummi juga bertanyakan tentang keadaan Miqdad pada mak chu yang juga seorang doktor.

Pagi ini Anas dan Mussaab hanya menonton tv (BBC earth dan Paw Patrol). Ipad juga sering bertukar tangan. Miqdad pula adakala ok bila diletakkan bermain sendiri, adakala juga hanya mahu didukung. 

Keluar sekejap ke halaman rumah, dan masuk semula kerana hari semakin panas. Ummi susukan Miqdad dan Miqdad lena di pangkuan ummi. Ummi hanya biarkan Miqdad bersama ummi dan biarkan Miqdad puas tidur. Sedih dan kesian ummi melihatkan keadaan Miqdad. Malah risau, semoga Miqdad akan semakin baik dan sembuh. Insya Allah. 

Jam 10, Anas dan Mussaab masih setia bersama ipad. Masih dengan apps yang sama.

Jam 10.30, ke Poliklinik Damai, Beranang. Abi belikan ais krim untuk Anas dan Mussaab sementara menunggu Miqdad berjump doktor. Miqdad diberikan ubat sapu antibiotik, ubat selesema dan batuk. Kemudian ke kedai makan peladang, belikan nasi untuk Anas dan Mussaab. Sampai di rumah jam 12. Anas dan Mussaab makan nasi. Miqdad lena selepas menyusu.

Jam 12.30, Anas dan Mussaab main sendiri. Ummi tidur bersama Miqdad. Abi juga tidur sementara menunggu waktu untuk solat jumaat.

Jam 1, Anas ke sekolah bersama abi. Tinggal Mussaab dan Miqdad bersama ummi. Lepas solat zohor, tidur sama-sama. Jam 4, ambil Anas di sekolah. Abi, Mussaab dan Miqdad juga ikut. Kemudian temankan abi gunting rambut dan ke Bangi atas urusan abi. Dah selesai, balik ke rumah untuk solat asar. Anas dan Mussaab sudah kelaparan. Makan nasi tengahari tadi dan juga roti canai cheese. Miqdad meragam, mandi dan tidur. Ummi cuba suapkan makan, juga menolak. Anas dan Mussaab lepak di ruang tamu melayan paw patrol lagi.

Masuk waktu maghrib, solat dan ke kedai makan syafirah untuk makan malam (buka puasa ummi dan abi). Anas seperti biasa berselera makan nasi berlaukkan siakap 3 rasa. Mussaab juga makan, tapi hanya sebahagian dari nasinya. Miqdad pula makan ikan sahaja. Alhamdulillah, ada juga selera untuk makan :)

Lepas makan, singgah di speedmart untuk beli pampers Miqdad. Balik ke rumah dan solat isyak bersama. Miqdad sudah lena dulu di dalam kereta. Lepas solat, abi temankan Anas dan Mussaab tidur. Ummi selesaikan apa yang patut di dapur.

Alhamdulillah untuk hari ini. Semoga anak-anak ummi sihat dan dirahmati Allah sentiasa. Esok abi akan ke Bintulu untuk bertugas. Akan tinggal Anas, Mussaab dan Miqdad bersama ummi seperti kebiasaan. semoga Allah permudahkan urusan ummi untuk menjaga anak-anak soleh ummi ini, insya Allah :) 

0 comments:

Post a Comment