Monday 10 July 2017 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 110717

Hari ini abi akan balik dari Bintulu. Insya Allah. Dah 4 hari abi di sana. Seperti biasa, tak sabar tunggu abi balik.

Anas yang pertama bangun hari ini. Kemudian Miqdad pula bangun. Anas jaga Miqdad sementara ummi solat subuh. Lepas solat ummi selesaikan sedikit kerja menggunakan pc. Anas dan Miqdad buat hal sendiri. Sesekali Miqdad menangis, minta perhatian. 

Selesai kerja ummi, turun ke bawah. Mussaab juga dah bangun dan ikut turun ke bawah. Niat nak goreng nasi, tapi bila Miqdad asyik nak melekat dengan ummi, entah pukul berapa ummi dapat sediakan breakfast. Akhirnya keluar ke gerai belakang untuk beli nasi lemak dan donat. Tapi nasi lemak dah habis. Ummi belikan bihun goreng,donat dan karipap. Balik ke rumah, dan makan sama-sama. Alhamdulillah.

Lepas breakfast, layan Paw Patrol di hypptv. Hari-hari Paw Patrol. Anas dan Mussaab sekarang memang tengah obses dengan Paw Patrol. Oklah, cerita tu bagus sebenarnya sebab dia suka tolong orang dalam kesusahan :)

Jam 9 pagi, ummi tidurkan Miqdad yang dah mula meragam. Tak boleh ditinggalkan, menangis semahunya. Anas dan Mussaab setia depan tv. 

Sebaik Miqdad tidur, ummi kemaskan bilik tidur atas. Sambil mencari Olly yg menghilang sejak semalam. Entah ke mana. Puas cari tak jumpa juga. 

Ummi siapkan bahan untuk memasak. Miqdad dah bangun dari tidur. Anas dan Mussaab melayan Miqdad seketika sambil bermain di bilik bawah. Miqdad main sekejap, lepas tu menangis. Ummi masuk melayan Miqdad. 

Ummi cuba tenangkan Miqdad dan cuba lekakan Miqdad dengan mainan dan buku. Ummi sambung memasak. Anas dan Mussaab menonton lagi. Dan buat hal sendiri. Tengah memasak, abi call. Anas bercakap dengan abi. Miqdad juga video cal dengan abi. Dan dah mula menangis bila nampak ummi. Mussaab hanya melayan tv.

Ummi teruskan memasak. Sesekali mendukung Miqdad dan letak kembali. Begitulah situasi hingga selesai memasak. Mussaab dah mula merungut lapar. Ummi suapkan Mussaab dan Miqdad makan. Anas tak nak makan, katanya masih kenyang. Ummi suap hingga Mussaab dan Miqdad kekenyangan. 

Jam 11.30, Anas mandi dan menunggu masa untuk ke sekolah. Kalau ikutkan dia tak bersemangat nak ke sekolah. Semalam pun menangis bila dihantar. Tapi perlu ke sekolah juga. Takkan ummi biarkan Anas ponteng, kecuali bersebab.

11.45 tidurkan Miqdad. Abi juga sudah di dalam penerbangan ke Klia. Semoga Allah permudahkan urusan abi. Anas dan Mussaab buat hal sendiri di luar. Lepas Miqdad tidur, ummi makan nasi dan gorengkan chicken ball untuk Anas. Anas makan dan bersiap untuk ke sekolah.

12.30, Miqdad juga bangun dari tidur. Alhamdulillah, tak menangis dibiar bermain sendirian. Ummi kemas dapur dan meja makan. Kemudian bersiap untuk hantar Anas. 

Jam 1, hantar Anas ke sekolah. Seperti biasa, hantar sampai ke kelas. Kemudian balik rumah dan solat. Miqdad dan Mussaab main mainan yang ada di bilik. Kemudian masing-masing tertidur. 

Jam 3.30, abi sampai ke rumah. Alhamdulillah. Mussaab dan Miqdad masih lena di katil. Abi makan dan mencari Olly. Mussaab bangun dari tidur, dan Olly berjaya ditemui. Alhamdulillah. Terperangkap bawah katil rupanya. Masya Allah. Ummi dan Anas dah cari kat situ. Kenapa semalam tak perasan? Apapun Alhamdulillah, Olly ok je :)

4.30, Mussaab temankan ummi ambil Anas di sekolah. Miqdad masih lena. Abi tolong jagakan Miqdad. Balik ke rumah, Miqdad dah bangun. Anas dan Mussaab makan bun sosej yang abi bawa balik tadi. Makan, menonton tv dan bermain di luar rumah. 

Jam 7, Anas, Mussaab dan Miqdad mandi bersama abi. Lepas maghrib, tidurkan Miqdad . Lepas isyak, ummi goreng nasi untuk Anas dan Mussaab. Juga goreng chicken ball. Lepas makan, naik ke atas dan bersedia untuk tidur. Abi temankan sehingga Anas dan Mussaab tidur. 

Alhamdulillah, dah lena semuanya anak ummi. Semoga sihat dan baik-baik semuanya. Semoga hari esok menjanjikan yang lebih baik untuk Anas, Mussaab dan Miqdad. Insya Allah.



Mussaab tengah tunggu along keluar dari kelas. Tiada gambar Anas dan Miqdad hari ini *_*

0 comments:

Post a Comment