Monday 14 November 2016 By: Naemah

TERIMA KASIH MISI SEMALAYSIA!!

Sepanjang mengandung, ketika melahirkan anak, sesudah melahirkan dan sehingga hari ini (hari ke-34 selepas bersalin), aku banyak berurusan dengan para jururawat yang bertukar ganti. Di KD Rinching Tengah, KK Beranang, KD Legeh, KK Ayer Lanas, KK Kijang, KK Badang, dan HRPZ, urusanku banyak dipermudahkan dengan pertolongan misi yang bertugas. Tujuan post ini adalah untuk menyatakan rasa terima kasih dan penuh penghargaan buat para misi sekalian :)

Bukan apa, banyak sangat aku membaca dan mendengar komen-komen yang tidak baik tentang misi. Misi biadaplah, misi tak buat kerjalah, misi tak hormat oranglah, misi garang dan suka membebellah, dan macam-macam lagi. Biasalah orang sekarang, sikit-sikit nak viral kan? Walau seorang dua yang berperangai bagai dikata, habis misi lain turut tercalit dan rasa terhina. Bila sudah viral, orang mulalah berpandangan negatif. Walhal, yang salahnya seorang dua saja. Majoriti yang lain, ok je! 

Aku dari mengandung anak pertama, kedua dan ketiga, dari buka buku mengandung hingga bersalin dan berpantang, tak terkira dah berapa ramai misi yang handle aku dan anak-anak. Semuanya ok, semuanya baik, semuanya menjalankan tugas dengan penuh tanggungjawab. Bukan tak pernah jumpa yang tak berapa baik tu, tapi seperti yang aku katakan, hanya seorang dua. Maka aku memilih untuk memaafkan, dan melupakan.

Sekiranya benar, ada yang 'melampau' dan tidak professional dalam menjalankan tugas, mungkin ada saluran lain yang boleh digunakan untuk menyatakan rasa tidak puas hati. Berbanding meluahkan di media sosial, memviralkan, memalukan, dan yang sewaktu dengannya. Yang bersalah cuma seorang, terus yang lain-lain juga dipandang serong. Sedangkan di luar sana, ramai lagi yang menjalankan tugas dengan penuh dedikasi. Maka, fikir dululah sebelum bertindak.

Akhir kata, jutaan terima kasih aku ucapkan pada semua jururawat yang pernah memberikan khidmat padaku dan anak-anak, dari awal mengandung hingga sekarang. Tak lupa juga terima kasih kepada semua jururawat seluruh malaysia, di mana jua. Special thanks to nurses at KD legeh, KK Ayer Lanas, KK Kijang, KK Badang, KD Bertam Ulu, KK Cheng, KD Rinching Tengah, KK Beranang, HRPZ dan HUSM. Terima kasih di atas perkhidmatan terbaik yang pernah diberikan, dan semoga terus ikhlas dan dedikasi dalam menjalankan tugas kalian. Allah saja yang dapat membalasnya :)

0 comments:

Post a Comment