Monday 14 November 2016 By: Naemah

MUSSAAB SAYANG UMMI KAN??

Sejak suamiku kembali bekerja (selepas bercuti panjang), aku kini tinggal bersama anak-anak di kampung. Selepas sebulan bersalin, masih di kampung.

Mussaab, anak keduaku kini setiap malam tidur di rumah ciknya (kakakku). Pada malam pertama dia tidak bermalam bersamaku, hati ini terasa sayu sangat. Dan berbagai persoalan datang. Mungkin dia rasa aku tak sayang dia, lepas lahir adiknya. Mungkin dia rasa layananku tak seperti dulu, dan segalanya mungkin.. hati sedih tak terkata. Tak pernah dia berjauhan denganku.

Namun kini bila setiap malam dia tiada, perasaan sedih semakin kurang. Aku lepaskan dengan rela, setiap kali dia ingin pergi. Mungkin ada baiknya juga, kerana cik melayannya dengan baik. 

Bila dia balik ke rumah, aku cuba melayaninya dengan baik. Cuba menjadi yang lebih baik, untuk anakku yang seorang ini. Biar dia tahu aku sayangkan dia. Biar dia tahu, aku tetap adalah umminya.

Pada kakakku, aku juga sangat terhutang budi kerana banyak membantu, terutama dalam menjaga Mussaab dan melayan karenahnya yang adakala tak terlayan olehku. Oleh itu aku mengerti, kenapa Mussaab selesa bersama cik. 

Namun Mussaab, ummi tetap sayang Mussaab. Sayang dan rindu sangat. Semoga hati Mussaab juga tidak semakin jauh dengan ummi. Mussaab sayang ummi kan?? :')

0 comments:

Post a Comment