Sunday 6 November 2016 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 071116






Hari ini masih di rumah mek. Dah lebih 2 bulan di kampung. Abi pula di Bintulu. Sudah hari ke-4. Insya Allah abi akan balik ke Semenyih hari ni, dan akan balik ke kampung.

Miqdad yang pertama bangun, seperti biasa minta susu dan minta ditukarkan pampers. Kemudian Mussaab pula bangun. Main sendirian, menyusun kereta mainan. Ummi tak boleh nak tinggalkan Miqdad, dan nak uruskan diri ummi juga. Mussaab ummi biarkan bermain dulu, sambil tegur-tegur Mussaab juga. 

Pukul 9 pagi, cik datang dan bawa Mussaab ke rumahnya. Anas masih lena. Entah semalam mimpi apa, bersama tangisan yang panjang dan sayu. Sedih ummi mendengarnya. Ummi biarkan Anas tidur dulu. Anas bangun bila jam hampir 10 pagi. Ummi sempat whatsapp dengan abi yang sudah berada di airport Bintulu. Seperti biasa, abi bertanyakan anak-anaknya.

Anas mandi dan makan, sambil ummi mandikan Miqdad. Jam 10.30, Mussaab balik bersama cik. Dah siap mandi, dan ke kedai dengan cik tadi. Mussaab makan roti dan bihun juga. Lepas tu Anas dan Mussaab ke rumah cik lagi. Tinggal Miqdad bersama ummi. Miqdad tidur, dan sesekali terjaga dan menangis.

Jam 12, Anas dan Mussaab balik. Masih tak puas berjalan. Cik bawa ke rumah poklong pula. Masuk waktu zohor, balik semula. Siap bawa balik mainan Muhammad lagi. Sukanya hati :) Alhamdulillah abi juga dah selamat sampai di Klia.

Ummi tidur bersama Miqdad di bilik. Anas dan Mussaab leka dengan mainan dan basikal. Sesekali masuk ke bilik. Ummi pun tidur sekejap saja. Dapat berita tentang pak ngah yang sakit di hospital. Keadaan pak ngah semakin lemah. Semoga Allah memberi kekuatan pada pak ngah dan mentakdirkan yang terbaik untuk pak ngah dan seluruh ahli keluarga.

Pukul 3, ummi gorengkan keropok lekor untuk Anas dan Mussaab. Miqdad masih tidur. Dah kenyang, masuk bermain di bilik. Riang gembira melompat di atas katil. Miqdad nak tidur pun dah tak boleh. Bila ummi letakkan Miqdad di luar, Anas dan Mussaab pun keluar juga. Ummi buka album gambar lama di laptop. Leka seketika melihat gambar masa kecil. 

Jam 5 petang, keluar bermain di beranda. Miqdad juga join sekali walaupun tak boleh main lagi :) tengok aje Anas dan Mussaab main, sambil ambil gambar bersama. Pukul 6 petang, masuk ke dalam rumah. Sambung main kat dalam pula. 

6.30, mandi dan sambung main lagi. Anas menyusun kereta dan blocks. Mussaab juga leka bersama blocks, membina sesuatu mengikut imaginasinya. Abi sudah on the way balik kampung. Sudah hampir separuh perjalanan, mungkin. 

Jam 7 malam, cik datang nak bawa mek ke surau. Mussaab dah mula mengamuk dan minta macam-macam dengan cik. Serba tak kena dan menangis nak ke rumah cik. Hujan dah turun dengan lebat. Cik terpaksa solat di rumah mek sambil melayan Mussaab. Mussaab sejak di kampung ni memang agak manja dengan cik.

Lepas solat cik masak nasi goreng. Anas dan Mussaab makan nasi goreng. Lepas isyak, ikut cik balik. Masih nak ke rumah cik walaupun dah malam. Tinggal Miqdad menunggu masa untuk tidur. Ummi juga menunggu kepulangan abi yang dirindu.

Anas balik ke rumah dihantar ayah cik. Bertanyakan abi yang masih belum sampai. Hampir jam 10 malam, abi akhirnya sampai. Alhamdulillah. Abi bertanyakan Mussaab. Tak dapat lepaskan rindu pada Mussaab. Dengan Anas dan Miqdad sajalah dulu. Insya Allah esok jumpa Mussaab. Cik hantar gambar Mussaab melalui whatsapp. 

Anas, ummi dan abi berborak seketika. Miqdad dah lena tidur. Abi pun dah penat sangat, dari Bintulu kemudian drive pula ke kampung. Langsung tiada rehat. Anas juga dah mengantuk kerana siang tadi bermain saja, langsung tak tidur. Anas dan abi lena akhirnya jam 10.30. Teringat pada Mussaab yang berada di rumah cik. Ummi rindu Mussaab. Semoga baik-baik di sana. Insya Allah esok kita jumpa.

Alhamdulillah untuk kehidupan hari ini. Anas dan Mussaab ceria berada di kampung bersama insan yang menyayangi. Miqdad juga, sudah 26 hari di dunia. Disayangi dan diraikan oleh semua orang. Alhamdulillah. Semoga hari esok akan lebih baik. Insya Allah :)

0 comments:

Post a Comment