Monday 14 November 2016 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 151116





Anas, Mussaab dan Miqdad masih di kampung. Sudah 2 bulan setengah di kampung. Miqdad pula masuk hari ke-34 hari ini. Semalam dah pergi klinik untuk check up dan suntikan 1 bulan :) Alhamdulillah.

Mussaab seperti biasa semalam tidur di rumah cik. Jam 8 pagi, ayah cik hantar balik rumah mek. Anas pula dah bangun lebih awal. Ummi uruskan Miqdad yang menangis minta ditukarkan pampers. Abi di Bintulu, akan menaiki penerbangan jam 11.15 pagi, ke Klia. Insya Allah esok akan jumpa abi.

Pagi ni breakfast dengan burger saja. Itu yang paling cepat yang ummi dapat buat, memandangkan Miqdad tak boleh ditinggal lama. Lepas brekfast, Anas dan Mussaab bermain mainan aeroplane dan ipad. Kemudian buka laptop dan menonton video chuggington dan aeroplanes. Sambil menonton, sambil main juga. Ummi selesaikan sedikit kerja rumah dan mandikan Miqdad. Miqdad tidur sekejap. Dapat ummi menjemur kain. Anas ajak ummi baca buku umizoomi. Dapat jugalah baca sekejap, sementara Miqdad tidur. 

Jam 11 pagi, masih menonton video aeroplane. Masing-masing macam dah boring sangat. Selalunya masa ni pergi ke rumah cik. Tapi hari ni tak dapat pergi kerana cik menoreh. Miqdad pula hanya mahu dipangku ummi. 

Bila Miqdad dah tidur, ummi masuk ke dapur dan masak untuk makan tengahari Anas dan Mussaab. Goreng ayam je, makan dengan gulai daging yang mek dah masak. Berselera Anas makan. Mussaab hanya makan ayam. Ummi layan Anas dan Mussaab makan sambil menyusukan Miqdad yang dah bangun dari tidur. Lepas tu ummi tinggalkan miqdad pada mek. Anas dan Mussaab buat bising pula dekat adik. Miqdad perhatikan saja abang-abang yang riang bergurau senda.

Pukul 1 petang, cik datang ke rumah. Lepas tu Anas dan Mussaab ikut cik balik. Tinggal ummi dan Miqdad. Abi juga dah selamat sampai di klia. Alhamdulillah. Ummi cuba untuk tidur dengan Miqdad. Teringatkan Anas, yang tadi ada berkelakuan yang membuatkan ummi marah. Tapi ummi sepatutnya lebih sabar, dari bertindak tidak matang. Im sorry Anas. Ummi rasa bersalah dan berdosa. Hati ummi merindu tika jauh dengan anak-anak.

Pukul 4, cik hantar gambar whatsapp Anas dan Mussaab tengah tidur. Hai, sempat lagi tidur. Anas yang jarang tidur petang pun tidur jugak. Mungkin sebab pagi tadi bangun awal. Hujan pun turun dengan lebatnya. Lagi best tidur :) 

Pukul 5 petang, ummi bawa Miqdad masuk ke dapur. Mek jaga Miqdad, ummi makan roti dan minum air. Anas dan Mussaab masih di rumah cik. Tengah menonton tv, kata cik. Hujan pun masih turun. Tak dapat balik rumah mek lagi. Abi pula di low yatt, insya Allah akan naik bas malam ni ke kampung. 

Anas dan Mussaab balik jam 5.30 petang menaiki motor cik. Cik masak donat dan nasi goreng. Anas dan Mussaab kenyang makan donat. Lepas makan, main dan menonton video. Cik kat rumah mek sehingga isyak. Lepas isyak, Mussaab ikut cik balik. Malam ni tidur di rumah cik lagi nampaknya. Miqdad sudah lena tidur. Anas sambung menonton video dan melukis. 

Pukul 10 malam, Anas dah lena. Ummi yang mengantuk juga ikut lena bersama Anas dan Miqdad. Entah Mussaab pukul berapa tidurnya di rumah cik. Semoga baik-baik Mussaab di sana. Semoga Allah menjaga anak-anak ummi. Semoga perjalanan abi malam ini selamat. Semoga Allah menyatukan kita sekeluarga pada esok hari. Insya Allah

0 comments:

Post a Comment