Wednesday 9 November 2016 By: Naemah

BERSALIN INDUCE LEBIH SAKIT KE??

Coretan ini hanya sekadar catatan pengalaman sendiri yang sudah melalui detik bersalin secara sakit semulajadi dan juga diinduce.

Apapun, pengalaman setiap orang pasti tak sama. Memang selalu dengar orang cakap induce lagi sakit dari sakit bersalin yang biasa. Betul ke?

Tak pastilah nak kata betul ke tak. Aku rasa lebih kurang sama je kot. Dua-dua sakit :D dah nama bersalin tu, memang tak dapat tidak, kita akan berhadapan dengan sakit kontraksi. Yang beza mungkin berapa lama kita menanggung kesakitan tu.

Anak yang sulung, aku diinduce dengan ubat tablet dan juga drip. Kerana anak sulung, so tak boleh nak beza yang mana lagi sakit. Yang tahu memang sakit sangat-sangat masa tu. 8jam menanggung sakit kontraksi sehingga selamat melahirkan.

Anak kedua pula, tak sempat induce (sepatutnya kena induce juga) sebab jalan dah buka 3cm, tanpa rasa sakit. Sampai 5cm pun tak sakit lagi. Start sakit bila doktor pecahkan ketuban, makin sakit dan akhirnya bersalin. Masa sakit tu memang rasa sakit sangat. Cuma, tempoh sakit tak lama macam anak 1st. Tapi nak compare pun macam tak sesuai, sebab anak sulung kita tak ada pengalaman bersalin, agak mengambil masa juga untuk laluan mencapai bukaan yang sepatutnya. 

Anak ketiga tak sempat induce juga kerana ketuban dah pecah. Tetapi oleh kerana bukaan serviks lambat dan sakit kontraksi tak kuat, kena induce juga pakai drip. Sakit mula datang, makin kuat dan lebih kuat. Sakit sangat, sama macam sakit bersalin dulu juga. 

So, kalau nak diingat balik, sakit bersalin tu, macam tu jugalah sakitnya. Induce atau tidak, sama je rasa sakitnya (ikut pengalaman sendirilah, orang lain mungkin berbeza). Jadi lepas ni aku tak perlu takutlah kot kalau kena induce lagi. Dan aku nak nasihatkan ibu-ibu lain juga jangan takut sangat kalau kena induce. Induce tak induce, bersalin tu memang sakit. Cuma banyak-banyak berdoa sajalah, agar dipermudahkan urusan bersalin, dan tidak berlaku segala yang tak diingini. Di saat ini, hanya Allah saja tempat kita bergantung.

Akhir kata, kenyataan bahawa induce lebih sakit dari sakit bersalin normal, tak boleh dipegang sepenuhnya. Tak perlu terlalu takut, hanya berserah pada Allah di samping berdoa padaNya agar segalanya akan dipermudahkan. Setiap individu akan melalui pengalaman berbeza, namun yakinlah kita akan mampu mengharungi kesakitan bersalin. Insya Allah.

0 comments:

Post a Comment