Tuesday 1 November 2016 By: Naemah

SAAT TERLINTAS, TERUS BERDOA

Doa ibu sangat mustajab. Doa ibu tiada hijab. 

Aku percayakan kenyataan itu. Aku simpan kemas keyakinan ini.

Now, aku seorang ibu. Ibu kepada tiga cahaya mata. Bukan ibu yang sempurna. Malah terlalu banyak dosa dan kekurangan.

Namun aku masih percayakan keajaiban doa seorang ibu. Selama ini juga aku diiringi oleh doa seorang ibu. Hidup aku baik (Alhamdulillah), berkat doa seorang ibu.

Seperti ibu lain, aku mengharapkan kebaikan buat anak-anakku. Aku mahu hidup mereka dilimpahkan rahmat, dilapangkan hati, diberi kecerdikan dan kepandaian dalam banyak perkara, diberi kesihatan dan dijauhi segala yang tidak diingini. Dan bermacam perkara yang aku mahukan buat anak-anakku. Terlalu banyak.

Apa yang aku lakukan? Saat terlintas, terus saja berdoa. Kerana keyakinanku pada kelebihan doa seorang ibu. Ya, saat terlintas, di mana saja, tengah buat apa pun. Apa yang aku mahukan untuk anak-anakku, akan aku pohonkan dari Allah.

Aku tahu aku bukan ibu yang baik sangat. Tak layak nak minta macam-macam. Tapi aku percaya Allah sentiasa mendengar doaku (doa seorang ibu).

Untuk Anas, Mussaab dan Miqdad. Sentiasa ummi harapkan kalian dapat melalui kehidupan ini dengan baik. Dipermudahkan perjalanan hidup ini meskipun banyak likunya. Setiap ujian yang mendatang, semoga anak-anak ummi tetap kuat mengharunginya, di samping tak berputus harap pada Allah. Semoga Allah kurniakan kesihatan, kejayaan, kebahagiaan, kemuliaan, dan kecemerlangan buat Anas, Mussaab dan Miqdad di dunia dan akhirat. Aameen.

Wahai ibu, jangan biarkan hari yang berlalu tanpa kita mendoakan anak-anak kita. Doa ibu tiada hijab, dan maqbul. Insya Allah.

Ya, saat terlintas di hati, teruslah berdoa.


0 comments:

Post a Comment