Tuesday 1 November 2016 By: Naemah

DUA BULAN DI KAMPUNG

September-Oktober

2 bulan sudah berlalu. 2 bulan juga Anas dan Mussaab berada di kampung. Ulang alik kb-jeli, rumah mek dan nenek. Dari berdua, kini dah bertiga. Anas, Mussaab dan Miqdad. Alhamdulillah :)

Bermakna sudah 2 bulan juga meninggalkan bumi Semenyih. Rindu nak balik ke rumah sewa kami di Semenyih. Anas pun asyik sebut nak balik Semenyih. Rindu pada mainannya di rumah :)

Dalam tempoh 2 bulan ini juga, banyak kegembiraan yang Allah berikan, di samping ujian yang pastinya buat hamba yang mampu menempuhNya.

Kegembiraan bersama keluarga dan orang tua :) biasa balik sekejap je, kali ni lebih lama, dan lebih banyak masa bersama keluarga tercinta, terutama ibu dan ibu mertua. 

Kegembiraan menyambut kelahiran anak ketiga kami :) 9 bulan mengandungkan dia, akhirnya selamat melahirkan dia. Hati syukur dan bahagia tak terkata.

Kegembiraan sebulan penuh bersama suami :) bukan senang untuk suamiku bercuti lama begini. Sempena nak menyambut kelahiran anak kami, dia diberi cuti selama sebulan, Alhamdulillah. Anak-anak happy abi ada bersama hampir setiap hari, melayan segala karenah dan kemahuan mereka.

Kegembiraan mendapat surat dari pemaju perumahan yang meminta kami mengambil kunci rumah baru kami. Alhamdulillah rumah yang dibeli suamiku sudah boleh diduduki akhirnya :)

Kelegaan terlepas dari masalah air yang sedang dihadapi penduduk Semenyih. Dah lebih sebulan rasanya kemelut air di Semenyih masih belum selesai. Alhamdulillah ia terjadi di saat aku dan anak-anak berada di kampung. Kalau tak, susah juga. Namun rasa simpati tetap ada pada mereka yang terpaksa menghadapi ujian ini. Semoga pertolongan Allah sentiasa ada untuk mereka.

Di samping kegembiraan lain, yang tak tercatat di sini :)

Namun, bersama kegembiraan ada juga ujian yang terpaksa ditempuh sepanjang tempoh ini. Antaranya, cabaran menjaga anak-anak ketika sarat mengandung (ketika suami bertugas) terutama bila perlu bawa mereka ke klinik. Pening dan penat jadinya :) namun ianya dah tinggal sebagai kenangan :)

Antaranya juga, berita sedih bila abang iparku dimasukkan ke hospital kerana sakitnya yang mengundang risau dan hiba seluruh ahli keluarga. Sehingga hari ini dia masih di hospital, menerima rawatan yang sewajarnya. Semoga Allah memberikan kesembuhan buat abang iparku. 

Dalam tempoh 2 bulan ini. Banyak cerita suka dan duka. Syukur pada Allah di atas setiap kebaikan yang diberikan. Pada setiap ujian yang datang, aku percaya ia datang kerana kita mampu menghadapinya bersama pertolongan Allah. Dan setiap ujian pasti terkandung hikmah.

Anas, Mussaab dan Miqdad, insya Allah akan kembali ke Semenyih. Namun masih tak pasti bila akan kembali. Mungkin bila ummi dah habis pantang, dan bila krisis air di sana dah selesai.

Semoga dipermudahkan segala urusan. Aameen


0 comments:

Post a Comment