Saturday 5 November 2016 By: Naemah

KENAPA SAMPAI MEMILIH JANTINA??

Sesekali membaca dan mendengar cerita masyarakat. Ada yang bertahun berkahwin, namun belum direzekikan dengan cahaya mata. Mereka pastinya berdoa dan berharap, namun Allah lebih tahu yang terbaik buat mereka. Maka pada mereka kita doakan agar sentiasa redha dan sabar, dan semoga tetap bahagia meski tanpa kehadiran zuriat.

Namun ada juga cerita dan luahan rasa keinginan untuk mempunyai anak lelaki/anak perempuan. Ye, setakat rasa 'teringin' tak mengapalah. Yang penting tetap redha dan syukur, bila Allah memberi yang sebaliknya.

Yang agak menghairankan, kenapa sampai ada yang tak boleh nak terima kenyataan bila dapat tahu anak yang dikandung berlainan jantina seperti yang diharapkan. Sampai jadi sedih dan murung, sampai tak nak pedulikan kandungan dan tak pedulikan persiapan untuk anak yang bakal lahir, malah hingga tahap memukul perut sendiri kerana tidak suka?? Apa masalah dia?

Allah.. sudah dikurniakan rezeki 'anak', itu sudah lebih dari berita gembira buat seorang isteri/suami. Tak perlu pula sampai nak memilih jantina. Syukurlah, Allah dah beri rezeki terindah ini. Lelaki atau perempuan, tetap ianya satu anugerah. 

Terus terang, sedih mendapat tahu ada insan yang sebegitu. Tak bersyukur dengan takdir. Tak menghargai anak yang dikandung. Apalagi jika luahan rasa kecewa itu didengar oleh mereka yang belum ada rezeki anak, tidakkah itu lebih menyakitkan hati? Kalaulah kandungan itu boleh dipindahkan kepada yang lebih mengharapkannya... 

Syukurlah duhai yang bergelar ibu dan bapa. Kamu bukan Tuhan untuk menentukan jantina anak. Malah kamu mengkufuri nikmat Tuhan, bila memilih untuk kecewa dan tidak redha di atas pemberian Tuhan. Maka bertaubatlah... kesian anak itu lahir dalam keadaan ibu/bapa tidak meraikan kehadirannya, hanya kerana jantina yang berlainan :'(

Aku juga sudah dikurniakan 3 orang cahaya mata LELAKI. Alhamdulillah, aku bersyukur atas kurniaan ini. Bukan tiada keinginan untuk mempunyai anak perempuan, namun buat kami pada masa ini, takdir inilah yang terbaik. Kami bahagia dengan anak-anak lelaki kami. Kami syukur diberi peluang untuk memiliki zuriat, sedang di luar sana masih ramai yang menanti dan mengharap. 

Mempunyai zuriat atau tidak, dikurnia anak lelaki atau perempuan, sesungguhnya Allah lebih tahu yang terbaik buat kita. Syukur dan redhalah, meski apa jua takdirNya buat kita. 

Alhamdulillah :)

0 comments:

Post a Comment