Saturday 19 November 2016 By: Naemah

HABIS PANTANG 40 HARI



13/10/16-21/11/16

Genap 40 hari berpantang. 40 hari juga usia anakku, Ilham Miqdad. Alhamdulillah.

Kesihatanku dan anakku agak baik. Miqdad juga sudah menerima suntikan di usia sebulannya. Aku pula  perlu penuhi temujanji untuk minum air gula pada minggu hadapan. Semoga tiada masalah. 

Sepanjang tempoh berpantang, nak kata pantang sangat tu tak juga. Bab makan, semua telan. Kecuali, certain makanan yang ditegah oleh ibu/ibu mertua. (Mereka pun tak tegas sangat bab pantang). Cuma tak buat kerja sangat, terutama yang memerlukan tenaga. Cuma akhir- akhir ini, bila suami dah habis cuti, aku perlu buat sendiri kerja-kerja tertentu. Terutamanya yang melibatkan anak-anak. Oleh kerana masih di kampung, aku tidak terlalu dibebankan dengan kerja rumah kerana ada saja yang sudi membantu terutama ibu dan ibu mertuaku.

Hari ini, hari ke-40, rasa kehidupan dah back to the normal. Tapi masih di peringkat permulaan. Agak kelam kabut dan tak terurus lagi. Aku masih di rumah mertua, tapi hari ini tinggal aku dan anak anak je kat rumah. Suami masih di laut. Insya Allah esok akan balik. 

Hari ini, dari pagi perlu siapkan sendiri anak-anak dan memasak. Miqdad, ketika tidurnya ok, ketika jaganya adakala ok adakala menangis minta susu atau dilayan. Anas dan Mussaab, ada ketika ok bermain sama-sama. Ada ketika gamat suara berebut mainan dan menangis. Anas pula sibuk minta nak buat aktiviti itu dan ini bersamanya. Berlarian memasak dan menyahut panggilan anak dan tangisan si kecil. Hidangkan makan dan suap makan, sapu yang tertumpah, menjemur kain, dan lain-lain. Fuh. Ini baru sedikit. 

Memandangkan tempoh berpantang sudah tamat, rasa tak risau sangat nak kembali aktif. Tak boleh asyik duduk dan baring saja. Lagipun rasa dah tak sabar nak kembali ke rumah sendiri. Kesian juga pada Anas dan Mussaab yang macam tak dapat layanan yang sepatutnya dari umminya ini. Mereka juga dah rindu nak kembali ke rumah. Asyik sebut mainan dan apa yang ada di rumah :)

Semoga segalanya baik-baik. Sebenarnya, keadaan tak mengizinkan kami sekeluarga balik ke rumah lagi. Keadaan abang iparku yang tenat di hospital menghalang kami untuk balik. Semoga Allah mentakdirkan yang terbaik untuk keluarga ini. Semoga Allah beri kekuatan pada semua, terutama mak dan kak za, isteri abang iparku. Allah sayang keluarga ini. Semoga sesudah kesulitan ini akn ada kemanisan. 

0 comments:

Post a Comment