Monday 7 November 2016 By: Naemah

ALLAH IZINKAN AKU BERSALIN NORMAL

Pertamanya, ingin aku tekankan bahawa bersalin normal atau melalui pembedahan, tiada bezanya. Tidak menggambarkan yang mana lebih baik. Tetap ianya sebuah perjuangan yang dinilai mulia di sisi Allah. Insya Allah.

Namun pada kebanyakan wanita (mungkin), pasti mengharapkan dapat bersalin secara normal. Bagi yang belum ada pengalaman, bersalin c-zer terasa begitu menggerunkan. Namun mungkin tidak pada mereka yang ada pengalaman melaluinya.

Aku juga secara peribadinya 'takut' kalau-kalau berhadapan dengan situasi di mana aku terpaksa dibedah ketika melahirkan anak. Alhamdulillah, belum sampai ke tahap itu. 

Sewaktu melahirkan anak pertama, bukaan serviks sangat lambat. Menanggung sakit hingga 8 jam selepas diinduce. Kemudian, tak pandai nak teran pula ,:) sampai sekali tu dengar 'ugutan' dari doktor pakar yang bertugas: kalau tak berjaya teran lagi, kita c-zer sajalah. Makin takut rasanya. Lepas tu berjaya melahirkan dengan jayanya. Fuh.. Alhamdulillah. 

Anak kedua pula, memang tiada masalah. Sakit tak lama, dan tak berulang kali meneran. Sekejap saja. Alhamdulillah.

Anak ketiga ni pula, ditakdirkan sudah terberak di dalam perut. Cemas juga, sebab selalu dengar pengalaman orang yang sama kes macam ni, end up dengan c-zer. Hati cuba menidakkan, namun perlahan memujuk hati, kalau terpaksa dibedah juga, aku redha dan terima demi keselamatan anakku. Tapi Allah takdirkan aku dapat bersalin dengan normal juga akhirnya, walaupun baby besar (3.85kg). Alhamdulillah :)

Takdir Allah mengatasi segalanya. Allah datangkan kesakitan bersalin yang di dalam kemampuan kita. Allah juga takdirkan kita bersalin normal atau pembedahan, sesuai dengan keupayaan kita juga. Yang pasti, bersalin normal atau c-zer, tiada beza di sisi Allah. Seorang ibu tetap dikurniakan kemuliaan di atas apa yang ditanggungnya, sejak mula mengandung hingga detik menanggung kesakitan ketika melahirkan. 

Moga bersama kesakitan yang ditanggung, akan gugur juga dosa yang bertimbun. Insya Allah


0 comments:

Post a Comment