Tuesday 26 July 2016 By: Naemah

KISAH TEGURAN DAN INSPIRASI

Semalam menangis dan terasa sendu sendiri memikirkan kegagalan diri menjadi ibu yang baik dan terbaik buat anak anak. Ya, setiap masa melakukakan kesilapan demi kesilapan. Sering menyimpan tekad dan hasrat untuk menjadi ibu yang lebih baik buat mereka, namun sering pula mengulangi kesilapan yang sama :'(

Kisah teguran dan inspirasi ini aku ambil dari fb puan Mona din (fb: Mona Din). Saat membacanya, zapp sampai ke lubuk hati yang dalam, kerana ketika itu sedang mencari arah dan petunjuk untuk memperbaiki kekurangan diri. 

Semoga tulisan ini memberi inspirasi kepada kita semua :)




imej dr fb pn Mona

❤️
 Mendidik Anak Cara Saya & Mr Hubby
❤️
Semalam masa adinda Catur SetioWargo & Sinta Setiowargo dtg beraya, mereka bkali2 btanya tips & minta saya share mcmna cara kami mdidik anak2..

Rasanya ini adalah antara soalan2 yg sgt sering saya di tanya, oleh sanak saudara, guru2, jiran2, juga sahabat2, sedari dulu lagi, sehingga-lah sekarang.

Ramai yg kenal keluarga saya, smenjak anak2 saya masih kecil lagi, akn kata anak2 saya sgt behave, sgt mdengar kata, tidak byk kerenah, sgt sopan, sangat bbudi bahasa, tidak nakal, mpunyai sifat pemalu, pandai mhormati insan2 lain sewajarnya, pandai bsahabat dan sgt rapat antara mereka adik beradik...

Dan saya sgt sedar, betul, itulah sifat ke semua anak2 saya, yg saya anggap anugerah Allah yg terbaik dlm hidup saya, setakat ini....Alhamdulillah.

Dan syukur juga, sepanjang masa saya besarkn anak2 saya seramai 6 orang itu, saya rasa macam tidak pernah ada antara anak2 saya akn panjat memanjat di rumah orang, akan menjerit2 di depan orang, akan mnangis mminta itu ini bguling2 masa bshopping, atau blari sana sini di mana saja mcm x terkawal..

Semua anak2 saya akn duduk baik2 masa di restoren, akan sgt behave di rumah orang, akn dgr kata klu mr hubby kata no, cannot buy that, akn btukar ke baju tidur sebaik masuk magrib tanpa perlu di suruh dan akn tidur pd waktunya mlm2 tanpa perlu di jerit...

Dan masa di sekolah, hampir semua guru2 sukakn anak2 saya, wlu bukn ke semua mereka bijak di segi academic..

Until now bila sesekali bjumpa bekas guru2 mereka, cikgu2 akn btanya khabar anak2 saya dgn penuh excited, sambil bkirim salam, dan di mata mereka, jelas tserlah mereka masih care, kasih & adore anak2 saya..

Alhamdulillah💕.

Dan sehingga kini, wlu jelas saya telah berjaya mlepasi masa mbesarkn anak2 di zaman kecil mereka dgn cukup excellent, tapi saya masih ragu2 unt bcerita secara tbuka cara saya mbesarkn mereka...

Saya masih sgt takut, krn jalan masih bliku, dan saya tidak tahu apakah ksempurnaan hidup semalam, akan bterusan selamanya...

Saya juga sebenarnya ada sedikit ralat, kerana di sebalik yg cantik & perfect itu, anak2 saya sebenarnya masih kkurangan satu perkara. Dan perkara tsebut adalah perkara yg sgt2 penting untuk mereka....

Saya masih tidak bjaya mdekatkn hati & jiwa anak2 dgn ugama 
😢😢😭😭
Itu kekesalan tbesar saya...itu juga ksilapan tbesar saya & mr hubby...

Semuanya hanya kerana satu perkara : saya & mr hubby lambat di beri hidayah oleh Allah SWT.. Cahaya iman & islam hanya hadir di jiwa & hidup kami bdua di lewat usia senja, kala semua anak2 telahpun besar.... Kami tidak sempat menanam iman & amal yg kuat semasa anak2 masih rebung.. Alangkah sedihnya.. Jika tidak, pasti saya ingin sekali mjadi motivator keluarga, mbantu ibubapa mbesarkn anak2 dgn baik, dunia & jga akhirat..
😭😭😭

-------////------


✏️✏️Masa mula2 kahwin, sebab saya & mr hubby hanya mampu menyewa bilik sahaja selama setahun, tidak ada ruang tamu unt melepak, mahupun dapur unt mmasak, yg ada hanya sebiji katil tempat makan tidur mnonton tv segala, dan kerana kereta hatta motor pun tidak ada, maka kbykn masa di awal2 pkahwinan, kami habiskn di atas katil, dgn bbual2 dan merancang masa depan..

Dan topik yg hari2 kami bualkn, ialah how to build the life together....
Saya akn bkongsi seluruh kisah hidup saya, the bads & the goods...
Dan dia juga bkongsi segala2 ttg hidupnya, the bads & the goods..

Dan kami sering bbincg ttg perkara2 cara kami di besarkn, yg we wish it could happen in another ways...
So dr kisah2 hidup kami bdua, kami putuskn the do & dont, kami decide bsama cara kami mahu hidup bdua, cara kami mahu hidup bkeluarga, cara kami mahu hidup bkerjaya dan cara kami mahu mbina keluarga bahagia...

Saya ingat antara janji yg saya buat ;
> saya mahu mjadi isteri terbaik unt dia. Saya bjanji pd setiap masa, akan mmasak dan mjaga rumah dgn kemas & bersih, akn mjaga diri saya supaya selalu proper dan tidak gemuk agar cantik di matanya, hormat kpdnya, patuh akn kata2nya, mmuliakn dia, akur dia adalah khalifah keluarga yg mtadbir segala pkara dlm keluarga terutama kewangan, dan mrestui decision dia dlm semua hal2 keluarga ; selagi mana dia btanggungjawab, bsifat ihsan, jujur dan juga treat saya & anak2 selayaknya..


Saya juga ingat janji2 dia :
> akan jadi suami & bapa yg btanggungjawab, akn bantu saya dlm semua pkara kerja2 rumah & mbesarkn anak2, akan ada di sisi saya & keluarga setiap masa, tidak akn merokok, minum alkohol atau bjudi, tidak akn mbuang masa dgn kegiatan pribadi tanpa kehadiran anak isteri spt lepak2 dgn kawan2 di kedai kopi/keluar mmancing/main golf, tidak mahu curang, akn sentiasa jujur dlm segala hal, juga akn berfizikal proper, tidak gemuk dan tidak buncit agar tidak sakit mata saya mmandangnya😀😀
> dia juga mlakar janji unt mjadi suami & bapa yg lembut, calm, btoleransi, tidak garang, tidak ganas dan sentiasa boleh di bawa berunding..😀😀


Dan kami juga sama2 bjanji, mahu mbesarkn zuriat dgn penuh kasih-sayang.. tidak ada bebel-membebel, tengking2, marah2, jerit2, pukul2 mahupun denda2....

Dan saya kira, akur yg terakhir itu, itulah yg mbawa kpd sikap anak2 saya sehingga hari ini...

Dan saya rasa sgt amazing, akur-janji itu juga bjaya saya pegang sbg ibu terbaik dlm keluarga.

Mcm tak percaya, saya yg sgt garang, sgt cerewet, sgt outspoken, sgt demanding, sgt perfectionist semasa di luar rumah dan dlm soal kerja, mampu btukar mjadi ibu yg baik, lembut, penyayang dan behave semasa di rumah
😂😂
..


Dan segala2 nya saya rasa bmula dgn akur-janji itu, janji keramat kami bdua...

Dan mr hubby juga sama. Tidak pernah mninggi suaranya... tidak pernah dia mahu marah2. Tidak ada jerit2 & tengking2..dan bila seorang bapa penuh gentleman, anak2 rasa sgt selesa unt berada di rumah..

Dan mungkin krn harmoni itu, anak2 sgt rapat dgn kami org tua mereka...
Dan mungkin kerana keadaan rumah yg tenang, mbentuk pribadi anak2, mereka sgt mdengar kata...

Saya perhatikn anak2 selalu look forward nak berada di rumah, nak lepak2 se isi keluarga, nak bgurau senda, nak share mcm2 cerita, dan nak gelak riuh rendah bsama...

Dan masa mereka kecil2 dulu, klu saya sebut nak hntr mereka pergi asrama, ( sbb saya kan dr boarding school).., is a nightmare for them, mereka akn nangis bhari2...dan akhirnya abah mereka pun akn nangis sama😅😅..

Dan dari situ saya tahu, unt anak2 saya, rumah adalah syurga mereka...

Namun, cara blembut dgn anak2 pun sbenarnya tidak mudah...ini kerana sifat semulajadi kanak2, mereka tetap lasak dan tidak tahu mana yg betul mana yg salah....

Dan pdekatan yg kami ambil, tetap dlm lembut, tetapi bcerita mnasihat baik2 tanpa henti...

Saya sgt ingat, setiap kali kami bawa anak2 keluar ke mana2, ke shopping mall mahupun ke rumah sesiapa, akan ada sessi briefing di dlm kereta, sekurang2 tiga kali
😂😂
.


Sebaik tutup pintu kereta, saya akn pusing kebelakang, mngadap anak2, dan ckp, boleh ke mama minta anak2 jgn nakal2, jgn lari sana sini, jgn jerit nak itu ini...

Saya ckp :
> klu anak2 x dgr ckp, nanti mama abah akn sedih, mungkin akn marah, nanti klu mama abah kena jerit2, lama2 mama abah akn sakit, mungkin cepat kena heart attack..


> klu anak2 lari sana lari sini, org akn kata, mama abah tak tahu ajar anak2, dan mereka mungkin tak mahu bkawan dgn abah mama, dan abah mama akn malu, anak2 suka tak pkara mcm tu....


> tapi klu anak2 jln baik2, behave, senyum dgn semua org, semua org akn suka, mereka akn senyum kat kamu semua, mereka akn ckp benda baik2, dan itu semua itu akn jadi doa, dan org akn syg anak2..suka tak? 


> lagi pun klu anak2 x behave, jika sampai mganggu org lain, akan jadi dosa, dan nanti susah nak masuk syurga...


Dan saya juga akn buka wallet saya & mr hubby, tunjukkn kat dia org, mama abah cuma ada duit byk ni saja, cukup unt kita mkn kfc dan beli ice cream je... tak cukup duit blh beli mainan, so blh tak anak2 jgn nangis minta mainan?...

Dan dari dlm kereta, anak2 dah faham, dah angguk, dah janji...

Dan bila turun kereta, mama tanya lagi, anak2 faham & ingat tak apa yg mama kata dlm kereta tadi...

Dan anak2 akan jwb sambil senyum faham mama, ingat mama...
Dan saya akn peluk cium mereka sorang2...
Dan bila beli kfc, mr hubby akn serahkn duit pd mereka, mereka yg akn byr....dan mereka akn sama2 bilang wang balance, ada rm20 lagi abah, cukup ke kita beli ice cream sorang satu...

Dan kami akn masuk supermarket, pergi peti ice cream, dan semua pilih ice cream masing2, dan anak2 akn check serta kira jumlah harga.. klu duit x cukup, mereka akn tukar kpd ice cream lain yg lebih murah... mereka buat semua tu sendiri... saya & mr hubby hanya mmerhati...

Dan begitulah, itu cara kami ajar anak2. Kami ajar mereka MEMAHAMI keadaan. Kami bukan ajar mereka mengikuti arahan...

Dan begitu juga, apabila nak mbeli mainan & baju2 unt mereka, setiap mereka di beri budget masing2, pergilah, pilih sendiri, dan bayarlah dgn wang terhad yg tlh di beri, mama abah tak masuk campur..

Dan itu berlaku sehingga sekarang, sehingga anak2 dah besar. Mereka di beri elaun bulanan masing2, dan sgt jarang mereka mminta lebih dr yg di beri....

Maka begitulah, sedari kecil, kami tidak mnyekat kehendak mereka, sbaliknya cuba mberi segala yg di minta, tapi dgn kemampuan & peraturan yg kami ada...

Dan Alhamdulillah, apabila hidup mereka di dedahkn dgn pkongsian sebuah kehidupan, the real life of a family, mereka membesar mjadi anak2 yg sgt mmahami....

Kerana itu anak2 saya tidak takut mminta, kerana mereka tahu mereka tidak akan di marahi, dan mereka tahu jika ia logik abah mama akn beri, namun jika sebaliknya mereka akn di bawa bbincg alternatif lain yg mungkin lebih baik...

Jika di masa mdaki umur dewasa mereka, ada antara anak2 mlakukh kkhilafan, saya & mr hubby tidak akan sesekali mmarahi mereka atau mburuk2kn mereka di hadapan anak2 yg lain. 
Sebaliknya saya atau mr hubby akn bawa mereka keluar, bdua sahaja, bckp heart to heart talk, dan selalunya, ia berakhir dgn tangis sendu ke dua2 pihak, dan semuanya akn kembali spt biasa, tanpa sesiapa ahli keluarga mnyedari masalah yg ada..


Dan seringkali, tugas bckp dan mnasihati anak2 mr hubby yg buat. Kala dia bckp, atau ber whatsap dgn mereka, saya pun tak boleh tahu apa yg dibualkn, dan tak boleh baca wa mereka, kerana mr hubby sgt teguh mjaga aib anak2, serta amanah yg di pikulnya..

Dan saya sendiri, tidak pernah mahu mmaksa mminta mbaca, kerana saya sendiri mahu mhormati peraturan bkeluarga...

Dan itulah caranya kami mbesarkn anak2..dgn berlembut dan mhormati hak2 mereka, tetapi tetap tegas dgn penuh toleransi..

Sesuatu yg saya sedar, harmoni, kelembutan & kasihsyg sebegitu bterusan mrapatkn kami seisi keluarga..

Cuma kini, saya dan mr hubby sedang berusaha, juga dlm lembut, harmoni & penuh kasih syg, unt mbawa anak2 ke jln agama...

Dan tetap seperti masa2 sebelumnya, kami tidak pernah mmaksa, tidak pernah bleter2, tengking2, mahupun marah2 unt mniupkn iman & islam ke dada mereka...

Kami mmilih untuk mjadikn kami bdua contoh, agar mereka dpt mlihat yg baik2 dr kedua abah mama mereka..

Harapnya di suatu hari nanti, pabila mereka mahu mmilih jalan hidup sendiri, semoga khidupan abah mama menjadi ikutan...
Wallahualam.

0 comments:

Post a Comment