Thursday 28 July 2016 By: Naemah

HANYA UJIAN KECIL

picture: here

Alhamdulillah sudah berada di minggu ke 30 kehamilanku. Perut dah semakin besar, berat bertambah tambah, pergerakan juga makin terbatas :) sukar untuk bangun duduk, nak tukar posisi tidur terasa payah, pergerakan dalam solat juga terasa berat. Nak buat kerja kerja berat pun dah tak berapa nak larat. Bukan berat mana pun. Nak mengangkat bakul kain untuk dijemur pun dah termengah. Ada ketika kena angkat Mussaab, memang terasa tak berdayanya... Tapi tika terpaksa apa boleh buat.

Yang rasa susah sikit tu ialah bila suamiku tiada di rumah untuk membantu. Bertambah sukar bila perginya lebih lama dari kebiasaan. Namun apa boleh buat, dia pergi pun kerana tanggungjawab. Memang dalam tempoh itu, hampir semua perkara aku perlu uruskan sendiri, especially bab anak anak. Anak pula tu masih kecil dan tak berapa faham keadaan ummi. Ada ketika ummi perlu jelaskan, tika diri tak begitu berdaya nak melayan permintaan mereka. Ya, adakala mereka faham, adakala ummi tetap perlu melayan permintaan mereka. 

Sekarang aku dan anak anak berada di kampung. Meski di kampung, kebanyakan hal perlu diuruskan sendiri juga. Tak sampai hati nak susahkan ibu yang telah tua. Itupun tanpa sedar banyak menyusahkan juga.

Hari ini ditakdirkan aku sakit perut. Entah sebab apa. Dari pagi hingga ke malam, masih sama keadaannya. Rasa yang sekejap ok, sekejap memulas. Adakala rasa nak muntah juga. Mungkin angin, mungkin tersalah makan. Buat aku rasa lemah dan rasa nak baring saja. Namun hal keperluan anak anakku perlu aku uruskan juga. Perlu mandikan mereka, masak dan suapkan makan, kemas mana yang tertumpah dan bersepah, dan yang sewaktu dengannya. Alhamdulillah, dalam sedikit kepayahan aku boleh lakukan juga. 

Malam ini anak anak 'dipaksa' tidur lebih awal memandangkan siang tadi langsung tak tidur. Alhamdulilah sudah lena keduanya. Tinggal ummi yang masih sukar nak lelapkan mata. Sakit perut masih mengganggu. Namun dalam keadaan yang masih boleh bertahan. Alhamdulillah baby juga aktif. Saat saat begini, bertambah aktif :) semoga sihat ya sayang :)

Sekadar ujian kecil buatku, setelah terlalu banyak nikmat yang aku kecapi dalam kehidupan seharianku. Juga masa untuk aku bermuhasabah, betapa hidup ini sedikit atau banyak akan teruji. Apa sangatlah ujian buatku ini, berbanding mereka yang lebih besar ujiannya. Bersama sedikit kesakitan ini, ku mohon agar dosaku turut diampuni.

Semoga hari esok akan lebih baik. Semoga Allah memberi kekuatan dan petunjuk untuk aku menjalankan tanggungjawab sebaiknya sebagai seorang isteri dan ibu. Aameen

0 comments:

Post a Comment