Friday 15 July 2016 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 150716

Hari ini 10 Shawwal 1437H. Sudah masuk hari ke-4 Anas dan Mussaab balik ke rumah di Semenyih. Akhirnya balik, setelah hampir sebulan berada di kampung. Tapi balik kali ni juga tak lama, kerana kita sekeluarga akan balik kampung untuk kesekian kalinya kerana abi akan ke Bintulu pada hujung bulan ni. Mungkin seminggu juga abi akan berada di sana. Memang tahun ni paling kerap Anas dan Mussaab balik kampung :)

Hari ini Anas dan Mussaab bangun dalam pukul 7.45 pagi. Alhamdulillah bangun dengan ceria. Ummi masakkan nasi goreng dan sosej goreng. Anas dan Mussaab makan sedikit saja, sibuk nak menonton video 'Tayo the bus'. Video kegemaran Anas dan Mussaab buat masa sekarang, selain 'Ni Hoa Kai Lan'. Melekat di depan komputer menonton episod demi episod. Ajak mandi pun tak nak.

Sementara abi... buat kerjanya di depan laptop. First time ummi update 'diari anakku' ketika abi ada do rumah :) Alhamdulillah abi bercuti lama kali ini. Dapat luangkan masa yang banyak dengan Anas dan Mussaab.

Anas dan Mussaab mandi jam 9.15 pagi. Lepas tu Anas buka buku aktiviti 'Draw+Learn Places'. Selesaikan beberapa muka surat. Mussaab memerhati sambil makan kerepek dan minum air soya. Dah puas melukis di buku, Anas kembali menonton video Tayo. Mussaab berguling dan bergolek di atas karpet. Dah tak berminat nak menonton video. Buat hal sendiri. Kerepek juga dah bertaburan di atas karpet. Abi...masih di alam maya bersama laptop. Ummi pula berbaring bersama Mussaab, mata rasa berat dan mengantuk sangat.
Abi bagi Mussaab marker. Anas pun nak jugak menulis di whiteboard. Berebut dan menangis sekejap. Akhir sekali keduanya dapat melukis dan menconteng juga.

Jam 11 pagi, Anas vakum karpet dan makan kerepek. Mussaab masih memegang marker, menconteng di whiteboard juga pada badannya, seperti biasa.

Jam 11.30, Anas mengadu lapar. Ummi belum masak apa apa, lauk dalam peti pun dah habis. Sejak balik dari kampung, belum berkesempatan untuk ke kedai membeli lauk. Hanya masak apa yang ada dalam peti. Untuk lunch hari ni, ummi masak mi segera saja. Kesian anak anak ummi, makan mi segera saja tengahari ni. Pedas pulak tu...sorry sayang... Anas makan banyak juga, Mussaab makan beberapa mulut saja, tak tahan pedas. Dah la Anas dan Mussaab tengah batuk batuk, kesiannya..ummi rasa bersalah.

Jam 12.15, naik ke atas. Abi sudah terlena di sofa. Anas main ipad, dan baca buku. Mussaab juga belek buku yang ada. Keduanya dalam keadaan selesema dan batuk yang masih kuat. Dapat berita Safiyya, sepupu Anas dan Mussaab tengah demam sampai kejang kaki. Kesiannya Safiyya... ummi tak dapat bayangkan kalau ianya terjadi pada anak anak ummi. Ummi mohon jauhkan, dan tak lupa berdoa semoga Safiyya kembali sihat. Dia masih kecil, seusia Mussaab saja. Semoga Allah lindungi Safiyya, dan anak anak ummi juga :') dalam keadaan Anas dan Mussaab yang tengah batuk ini juga, dah cukup untuk buat ummi risau.

jam 1 petang, Mussaab terlena sendiri di atas katil, sementara ummi menanti masuk waktu zohor. Abi bersiap untuk solat jumaat, Anas pula bermain dengan permainannya. Selesai solat, ummi masuk ke bilik untuk tidur. Mussaab masih lena. Ummi angkat Mussaab dan bawa ke bilik satu lagi untuk tidur bersama ummi. Anas juga cepat lena, lepas mengadu dan menangis tak selesa akibat batuk. Kesian Anas dan Mussaab. Sesekali terbatuk juga ketika sedang lena tidur. Ummi yang terasa sangat mengantuk juga terlena di antara Anas dan Mussaab. Abi masih belum pulang dari masjid.

Ummi tidur agak lama. Masuk waktu Asar baru ummi terjaga. itupun dalam keadaan yang sangat sukar. Kepala terasa berat, mata masih sangat mengantuk. Badan terasa lemah. Anas dan Mussaab sudah tiada di sisi ummi. Kedengaran suara Anas dan Mussaab riang bermain dan ketawa di bawah bersama abi. Alhamdulillah, ummi jangkakan anak anak ummi dalam keadaan baik dan sihat. Kemudian Anas, Mussaab dan abi naik ke atas untuk kejutkan ummi solat. Ummi bangun perlahan untuk solat. Sudah janji, petang ni nak ke stadium Kajang bawa Anas dan Mussaab main di taman permainan di situ.

Dalam pukul 5.30, bertolak dari rumah menuju ke Kajang. Jalan raya agak sesak, kerana bertembung orang balik kerja. Mula mula, pergi tengok rumah yang abi beli di Bandar Rinching. Alhamdulillah sudah siap sepenuhnya. Tak lama lagi boleh pindah ke rumah sendiri. Insya Allah, lepas ummi lahirkan adik Anas dan Mussaab :) Lepas tu terus ke Kajang. Pukul 6.30 baru sampai Kajang. Anas pula tidak selesa dan muntah di atas kereta. Abi singgah di Metro Kajang dan belikan roti subway. Anas dan Mussaab makan berselera. MUngkin sangat lapar, kerana belum menjamah nasi sejak tengahari tadi. Anas tak nak pergi taman permainan, katanya nak balik. Mungkin tak larat. Anas baring di ribaan ummi. Risau pula ummi dibuatnya. Terpaksa batalkan niat untuk ke taman permainan, dan kembali menuju ke Semenyih.

Jam 7 petang, singgah di Tesco Semenyih. Ummi ke farmasi untuk membeli sedikit keperluan. Anas, Mussaab dan abi juga turut bersama. Naik ke atas, dan turun semula memandangkan sudah hampir masuk waktu maghrib. Abi puasa hari ni. Alhamdulillah esok cukup puasa 6 abi. Ummi pula baru sehari :) singgah sekejap di kedai kek King. Beli donat, kek, tat dan pai ayam. Keluar dari kedai, dah kedengaran azan maghrib. Abi berbuka di atas kereta. Anas dan Mussaab makan donat. Kemudian abi singgah sekejap membeli nasi kukus di gerai berdekatan. Terus balik ke rumah, solat dan makan lagi. 

Anas masih dalam keadaan tak bermaya dan sesekali menangis dan meragam. Sakit perut dan batuk. Mussaab juga sama. Cuma Mussaab lebih ceria dan gagah bermain. Lepas isyak, Anas ajak naik tidur. Abi naik ke atas bersama Anas. Ummi membaca al Quran di bawah ditemani Mussaab. Kemudian Mussaab pula naik ke atas. Selesai urusan di bawah, ummi juga naik ke atas untuk melihat keadaan Anas. Masih belum tidur, dan masih mengadu tak selesa dan merengek. Mussaab masih ceria. Ummi baring bersama Anas hingga Anas terlena. Kemudian ummi baring pula di sebelah Mussaab, hingga Mussaab juga terlena. Alhamdulillah...

Hati ummi tak lepas dari perasaan risau dan bimbang. Perasaan ini akan sering hadir setiap kali berhadapan dengan anak anak ummi yang kurang sihat. Ummi takut, akan melarat dan membawa mudarat. Namun doa saja senjata yang ummi ada. Ummi yakin Allah mendengar doa seorang ibu, meski ummi bukan ibu yang sempurna untuk Anas dan Mussaab. Ummi berdoa sesungguhnya, agar hari esok akan memberi lebih kebaikan dan keceriaan buat anak anak ummi. Semoga tidak lagi lemah dan sakit, semoga sihat dan dapat bermain seperti biasa. 

YA Allah... kurniakan kesihatan pada Anas dan Mussaab....
Aameen.. 















0 comments:

Post a Comment