Wednesday 27 July 2016 By: Naemah

CATATAN KEHAMILAN: DIARI HAMILKU


Setia bersama catatan :) 

Setiap kali disahkan mengandung, maka setiap kali juga aku akan mencatat apa yang berkaitan dengan kehamilanku, hampir setiap hari. 

Sudah 5 kali sah mengandung (termasuk 2 keguguran). Semuanya ada catatan tersendiri. Aku rasakan aku perlu mencatat, dan aku seronok mencatat :)



Kandungan pertama tidak ada apa sangat yang dapat kucatat. Kandungan berakhir di usianya 11 minggu. Begitu juga kandungan ke 4, ia berakhir di usia 7 minggu. Sekadar catatan tarikh upt, dan permasalahan awal hingga terjadinya keguguran. Di ketika itu, catatan dibuat bersama emosi dan kesedihan. Namun ia tetap catatan penting yang akan menjadi rujukan di masa yang akan datang.

Kandungan kedua, ketiga dan kelima (sekarang), ada catatan yang lebih panjang dan rapi. Catatan dari awal kehamilan sehingga kelahiran anak anakku. Tidaklah terlalu detail, cukup key point untuk menyatakan keadaanku sepanjang kehamilan; apa yang aku rasa, apa perubahan pada diri, masalah kesihatan, keputusan check up, dll. 

Penting sangatkah?? Hmm.. Tiada kepentingan pada orang lain, tapi sangat berguna pada diriku sendiri. Penting atas beberapa sebab:

Rujukan masa depan
Apa yang aku catat hari ini, mungkin berguna di masa yang akan datang. Mungkin pada saat kehamilan anak anak yang seterusnya. Aku boleh menilai keadaanku dengan merujuk pada catatan yang lepas. Jadi, jika ada sebarang masalah yang lebih kurang sama dengan yang lepas, aku sendiri boleh agak adakah ia serius atau sebaliknya.

Langkah peringatan buat diri
Selalunya, keputusan pemeriksaan antenal yang kurang baik/ bertulisan merah akan aku catat di bukuku untuk peringatan pada diri. Contohnya hb low, result bsp, discharge, dll. Maka aku tahu masalah aku, dan aku cuba ambil berat dan lakukan usaha sekadar kemampuan. Nak selalu buka buku klinik tu pun susah juga nak faham tulisan dan istilahnya. Lebih baik catat sendiri dengan tulisan dan bahasa yang lebih mudah :)

Sering berhadapan dengan masalah
Pengalaman lepas, especially keguguran membuatkan aku rasa aku perlu lebih berhati hati dan selalu memerhati keadaanku. Jika ada sedikit masalah, atau yang kemungkinan sama dengan yang lepas, menjadikan aku lebih tenang dan tidak panik. Contohnya bleeding, boleh jadi ia ancaman keguguran,boleh jadi bleeding normal. Begitu juga dengan masalah kencing manis yang aku hadapi setiap kali mengandung. Dengan catatan, aku akan lebih berjaga jaga.

Catatan sebagai teman 
Setiap kali check up, suami tak dapat untuk menemani. Apatah lagi ada anak anak lain yang perlu dijaga. Maka keadaan kita, masalah kita, kerisauan kita, hanya kita yang tahu. Suami tak rasa, suami sukar untuk faham keadaan kita. Kita boleh cerita, tapi adakala cerita tu tak sampai :) maka catatan boleh menjadi tempat meluah sedikit rasa, meski tak mampu nak luahkan segalanya juga. Sekurangnya, bila menulis hati akan lebih lapang.

Kerana memang suka menulis
Yang ini memang kesukaan azali. Kerana memang suka menulis, dan mendapat kepuasan dengan menulis. Maka, yang punya kesukaan sepertiku ini, mencatat pasti menjadi rutin di saat bahagia mengandungkan si kecil ini :)

 Itu sajalah alasan yang mampu aku berikan dan senaraikan di entri catatan kehamilan ini. Aku tak pasti orang lain bagaimana, namun aku bahagia dan akan setia mencatat pada setiap kehamilanku. 

Pada anak anak ummi, catatan itu membuktikan ummi bahagia mengandungkan kalian, catatan itu membuktikan ummi sangat menanti kehadiran kalian. Catatan ini membuktikan ummi ambil berat akan kandungan ummi dan mengharapkan anak anak ummi sihat dan selamat dilahirkan.

Sekian catatan hari ini :)




0 comments:

Post a Comment