Wednesday 20 July 2016 By: Naemah

3DAYS 2NIGHTS: ROAD TO KAMPUNG

Setelah seminggu balik ke rumah sewa kami di Semenyih, suami mengajak balik ke kampung sekali lagi. Mungkin akan balik lama juga, kerana suamiku akan ke Bintulu pada hujung bulan ini selama seminggu. Anas dan Mussaab akan berada di kampung lagilah nampaknya :)

Namun perjalanan pulang kali ini agak mengambil masa yang lama untuk sampai ke kampung, kerana banyak tempat yang menjadi persinggahan kami. 3 hari 2 malam, masa yang sangat berharga buat kami sekeluarga. Dapat bercuti dan meluangkan masa bersama sama.

3 hari 2 malam, catatan perjalanan Anas, Mussaab, ummi dan abi :)

Day 1 (16/07/16)

Semenyih-Kuala Lumpur

Kami bertolak dari rumah jam 9 pagi, terus menuju ke Taman Tasik Perdana, Kuala Lumpur. Sudah lama tidak beriadah di sini. Anas dan Mussaab sangat excited bila diberitahu akan ke taman ini. Kami tiba dalam pukul 10 pagi.

Sebelum mula bermain, kami ke cafe yang terdapat di taman itu dan makan bersama, kecuali suamiku yang sedang berpuasa enam. Anas makan berselera, habis 3 bungkus nasi lemak. Mussaab juga makan, tapi tak sebanyak Anas :)

Selepas makan, terus menuju ke taman permainan. Anas dan Mussaab sangat riang bermain. Langsung tak nak berehat. Anas juga turut berbasikal di taman ini.
Hampir 3 jam berada di Taman Tasik Perdana, kami meninggalkan tempat itu bila jam sudah hampir pukul 1 petang.

TAMAN TASIK PERDANA

Selepas itu, kami menuju ke Ampang untuk check in hotel yang telah di booking suamiku. Suami memilih Hotel Safari (hotel bajet) untuk kami bermalam. Rm 118.20 satu malam. Bilik yang mempunyai 2 katil queen ini menjadi tempat untuk kami tidur malam ini sebelum meneruskan perjalanan.

Selepas check in, kami masuk ke bilik dan berehat, sehingga masuk waktu asar. Selepas itu keluar berjalan di sekitar kawasan tersebut. Masuk ke Ampang point, membeli sedikit barang, juga masuk ke kedai Cash Converters (kedai barang second hand) membeli bateri dan stokin untuk Mussaab. Singgah juga ke kedai runcit membeli air mineral dan berjalan di sekitar kedai dan restoren yang berderetan.

Jam 7 petang, kami masuk ke restoren nasi kandar, Kapitan untuk makan malam. Juga sudah hampir masuk waktu berbuka puasa untuk suamiku. Selesai makan kami pulang ke bilik. Mandi, solat dan tidur. Selesai cerita hari ini :)

AMPANG

Day 2 (17/07/17)

Kuala Lumpur- Cameron Highland

Kami sekeluarga meninggalkan Hotel Safari jam 9 pagi. Singgah breakfast di restoren Line Clear yang berdekatan dengan hotel. Makan roti canai dan nasi lemak. Selepas itu terus bertolak menuju ke Cameron Highland sebagaimana yang telah dirancang.

Sudah menjadi kebiasaan, sebelum tiba  di puncak Cameron Highland, suamiku akan singgah di kawasan air terjun, Lata Iskandar. Anak anakku seperti biasa excited dan minta untuk mandi. Hari ini agak ramai pelancong asing yang singgah bergambar di sini. Suami dan anak anakku masuk ke dalam sungai dan bermain air sehingga basah kuyup.

LATA ISKANDAR

Jam 11 pagi, kami menuju ke kedai makan yang biasa kami singgah di kawasan itu untuk makan tengahari. Selesai makan, kami menyambung perjalanan ke Cameron Highland.

Tiba di Cameron Highland jam 12 lebih. Terus menuju ke Natasya Resort yang berdekatan dengan Kea Farm untuk check in bilik, solat dan berehat seketika.

Kami keluar semula jam 5 petang. Hujan sangat lebat petang ini, menambahkan kesejukan di sini. Suamiku membeli sedikit jagung, sayur dan stevia di pasar. Kami kemudian singgah minum kopi strawberry dan makan roti bakar di kedai yang biasa kami singgah. Tak lupa jagung rebus yang menjadi kesukaan Anas dan Mussaab, ubi rebus dan strawberry coklat. Agak lama kami di situ memandangkan hujan masih lebat di luar.

Selepas itu ke Brinchang, singgah di pasar Brinchang. Aku membeli bakso, dan suamiku membeli sate. Kemudian ke restoren Abang, beli nasi kukus sambal strawberry pula. Jam sudah hampir 7 malam, kami balik semula ke Natasya Resort.

CAMERON HIGHLAND

Malamnya, kami hanya berehat di bilik. Makan malam, menonton tv, surf internet dan tidur. Anak anakku nyenyak tidur, setelah penat seharian berjalan dan bermain air. Esok akan sambung perjalanan lagi :)

Day 3 (18/07/16)

Cameron Highland - Jeli

Kerana kepenatan, bangun tidur juga agak lewat hari ini. Suamiku membeli sarapan pagi di kedai yang berdekatan memandangkan anak anak masih lena. Nasi lemak, nasi goreng dan mi goreng menjadi menu sarapan kami hari ini. Alhamdulillah :)

Kami check out resort dalam pukul 10 pagi. Anas dan Mussaab bermain di taman permainan yang terdapat di Natasya Resort. Selepas itu, sekali lagi singgah di pasar berdekatan untuk membeli jagung, strawberry, sayur, dan teh cameron. Selepas itu terus meluncur turun dari puncak cameron highland menuju ke kampung. Alhamdulillah tiba di rumah ibuku jam 2 petang.

3 hari 2 malam, sudah berakhir musafir  dan percutian kami. Kini sudah berada di kampung, di rumah orang tua kami pula. Dapat bercuti ambil angin di luar memang best. Tapi lebih berbahagia dapat bersama orang tua :)

Sesekali berjalan jalan makan angin, sekadar menikmati masa emas bersama keluarga di samping mengeratkan cinta dan kasih sayang sesama suami isteri dan anak anak. Sangat berbaloi dan sangat bersyukur di atas kurniaan ini.

Kampung halaman, orang tua kami, tetap menjadi tujuan utama kami. Kalau asyik berjalan hingga lupa orang tua, tak seronok juga kan. Mereka tetap menanti kepulangan kita meski berapa kerap kita pulang pun. Ibubapa tak pernah jemu untuk bertemu anak anaknya. Aku percayakan hakikat itu. Maka masa yang ada, moga dapat diluangkan untuk mereka. Insya Allah.

Alhamdulillah di atas segala kemudahan yang telah Allah kurniakan.