Saturday 30 July 2016 By: Naemah

RUTIN SEORANG UMMI




Setiap hari, bermula dari anak anak ummi bangun dari tidur, maka di situ bermulalah rutin ummi bersama anak anak ummi, Anas dan Mussaab.

Dulu ketika ada anak seorang, tak sama seperti sekarang bila dah ada dua anak. Tak lama lagi insya Allah bertiga pula :) maka situasi pasti akan sedikit berbeza pula. 

Dunia dan kehidupan ummi, di rumah inilah, bersama anak anak ummi. Tak dapat lari ke mana, hanya di sini bersama sama kalian yang ummi cinta. 

Rutin harian ummi setiap hari sama saja. Kerana Anas dan Mussaab masih kecil, maka masih tak mampu menguruskan diri sendiri. Hampir segala hal yang berkaitan diri Anas dan Mussaab perlu ummi lakukan.

Rutin harian biasa, sebagai ibu yang tak bekerja. Setiap hari dan setiap masa bersama anak anak ummi. Perlu mandikan kalian, pakaikan baju, masak dan suapkan makan, mengajar, mengemas rumah dan mainan, menyapu sampah dan mana yang tertumpah, memenuhi permintaan demi permintaan, dan sebagainya. Itulah yang perlu ummi lakukan setiap hari. Lebih lebih lagi bila abi tiada. Segala yang berkaitan Anas dan Mussaab, hanya terletak di bahu ummi.

Kerana ummi juga manusia biasa, adakala ummi bertenaga dan tiada masalah menguruskan segalanya. Namun adakalanya juga ummi kepenatan, dan kurang bertenaga untuk melakukannya. Adakala mood ummi sangat baik, dan ummi sangat positif. Adakalanya juga emosi ummi terganggu dan ummi cepat nak marah.

Setiap detik antara kita, ada cerita yang tersendiri. Adakala penuh riang dan tawa, adakala penuh drama yang mengusik jiwa. Ummi hakikatnya bahagia dapat menguruskan setiap hal anak anak ummi  dengan tangan ummi sendiri. Ummi malah kesal, di saat ummi tak begitu baik  dalam memenuhi keperluan anak anak ummi.

Saat ummi diusik kesal, ummi merenung ke wajah anak anak ummi. Masa kecil anak anak hanya sebentar cuma. Tak bolehkah ummi terus ikhlas melayan, dan terus bersabar dan tetap bersabar meski di kala ummi penat dan letih. Pasti suatu hari ummi rindu saat saat seperti ini. 

Saat menyuap makan, hingga kadang bertambah tambah dan masa pun berlalu tanpa sedar, belum kira tumpah di sana sini dan terpaksa pula dilap dan disapu..saat memandikan, walau sering terpaksa berkejaran untuk dimandikan dan basah kuyup pula ummi saat memandikan kalian... saat belajar dan mengajar, meski buku bertaburan di lantai, pen dan pensel kerap hilang entah ke mana, kertas juga bersepah dan perlu dikutip... juga tika saat bermain, permainan bersepah tak kira tempat, terpijak di kaki, rosak sana sini meski baru dibeli... masuk pula bab meleraikan pergaduhan adik beradik kerana hal remeh temeh, termasuk berebut sebiji bantal :), dan berbagai aksi harian yang dapat ummi saksikan hari ini. 

Ummi pasti rindu. Ummi pasti terkenangkannya. Cuma ummi tidak pasti, adakah anak anak ummi juga akan ingat segala detik manis ini? Tika kalian sudah besar dewasa, apakah kenangan bersama ummi masih segar di fikiran kalian? Saat riuh rendah, riang ketawa bersama, apakah kalian tidak akan lupa? Atau sekadar mengingati saat saat dimarah ummi saja :(

Ummi cuba belajar untuk lebih ikhlas dalam melaksanakan tanggungjawab ummi. Meski nampak remeh di mata insan yang kurang memahami, insya Allah ia sangat besar di pandangan Allah. 

Ummi tahu mana letaknya ummi. Ummi sedar apa tugas dan keutamaan seorang isteri dan ibu. Di rumah inilah, di sisi suami. Di rumah inilah, bersama anak anak. Anak anak ummi, amanah Allah untuk dijaga, dan dididik dengan sebaiknya. Ummi ikhlas, ummi tak merasakan ia beban. Walau di kala ummi tak berdaya, ummi tahu ummi tetap perlu menjaga ikhlas ini. Cuma ummi perlu belajar untuk tingkatkan sabar, agar ummi sentiasa positif dalam melaksanakan tanggungjawab. 

Sungguh ummi hargai setiap detik bersama anak anak. Ummi sedar masa akan terus berlalu dan detik ini hanya akan tinggal sebagai kenangan.Begini Lumrah hidup. Cuma harapkan ummi mampu memberikan yang terbaik buat anak anak ummi, selagi kalian masih bersama ummi, dan masih memerlukan ummi, di ketika ini. 

Semoga Allah memimpin langkah ummi. Diberi kekuatan dan kesihatan,diberi kesabaran dan usia, dan semoga ummi akan mampu menpertahankan 'ikhlas' di hati ummi demi amanah Allah ini. 

Aameen.

0 comments:

Post a Comment