Saturday 31 October 2015 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 311015

Hari kedua suami di Labuan. Seperti biasa masa abi tiada di rumah ni juga la ummi sempat nak update blog dan cerita aktiviti anak anak di rumah :)

Seperti biasa Mussaab bangun lebih awal dari Anas. Ummi juga seperti biasa mengadap komputer di awal pagi untuk menambahkan koleksi video untuk anak anak ummi. Hari ni download video shawn the train dengan harapan Anas dan Mussaab suka dan belajar.

Seperti biasa juga ketika bersama ummi, ummi akan mulakan pagi Anas dan Mussaab dengan memperdengarkan bacaan juzuk amma, sambil membiarkan Anas dan Mussaab membuat aktiviti sendiri.

Tapi hari ni, ummi ada surprise untuk Anas. Semalam bertungkus lumus ummi buatkan car track untuk Anas. Nah, ummi hadiahkan untuk Anas dan Mussaab (share ye). Tak cantik sangat pun, sebab ummi tak kreatif :) tapi yang pasti Anas suka. Sebelum tu ummi minta Anas tasmik surah dulu. Anas akur dan seronok sangat dapat hadiah :) Mussaab pun sama juga suka walaupun sebenarnya kurang berminat lagi nak main macam along.



Selepas makan dan mandi, ummi benarkan untuk menonton video. Banyak video baru, tapi Anas dah pandai pilih pilih. Ada yang dia nak tengok, ada juga yang dia tak nak. Mussaab akan asyik menonton pada video yang dia suka, dan tak pedulikan video yang kurang menarik. Anas dan Mussaab, menonton dan bermain bersama. Ada ketika baik, ketawa dan bergurau. Ada ketika gamat berebut mainan dan masing masing dah pandai mengusik sampai menangis dibuatnya. Along dan adik, sama je...

Ummi berikan Anas kertas latihan yang ummi dah print dan laminate. Latihan yang berkaitan dengan tajuk favourite Anas, season, weather dan planet. Anas asyik melukis di kertas tersebut mengikut gayanya sendiri. Leka sekejap dengan aktiviti tersebut. Mussaab turut meminta pen dan kertas. Menconteng sepuasnya, tak cukup kertas muka, kaki dan dinding jadi sasaran :) ummi berikan pada Mussaab flash card huruf hijaiyyah bila nampak dia dah menconteng merata tempat :)




Lunch, ummi suapkan nasi berlaukkan ayam bakar dan sayur air. Anas makan berselera seperti biasa, Mussaab pula hanya makan ayam. Selepas itu masing masing minta vitamin, dah dua hari ummi lupa nak bagi. 

Ummi solat zohor selepas tidurkan Mussaab. Selepas itu ummi juga masuk tidur. Anas pun ikut sekali. Alhamdulillah semua tidur lena siang tadi. Mussaab yang pertama bangun. Senyap senyap keluar dan bermain sendiri. Lepas tu masuk kejut ummi dan along bangun. 

Sementara nak tunggu asar ummi gorengkan fries dan makan bersama. Ummi solat asar, sambil Anas dan Mussaab leka bermain. Rumah dah memang macam apa dah. Buku dan mainan banyak di lantai. Mussaab sering ke rak buku, mengambil dan membelek buku. Bacalah sayang...

Lepas tu boleh pulak minta dengan ummi dan berguling di atas kain baju yang baru diangkat dari jemuran. Anas janji nak kemas balik. Ummi pun layan sajalah, sambil snap gambar sekeping dua. Dah puas Anas masukkan semula kain baju ke dalam bakul. Hai anak... Macam macamlah.



Dalam pukul 5 petang ummi masuk ke dapur untuk masak. Ummi suapkan Anas dan Mussaab makan sehingga kenyang. Ummi masih tak lapar disebabkan makan fries tadi. Dah siap suapkan makan, ummi buat stok bergedil untuk disimpan. Potato dah lama beli, takut rosak tak pakai. Ummi biarkan Anas dan Mussab bermain dan menonton video. Anas dan Mussaab pun ok je...

Dah siap semua, Ummi mandikan Anas dan Mussaab. Dah nak maghrib, ummi pasang bacaan juzuk amma untuk kali kedua. Masing masing tenang bermain sambil ummi setelkan kerja ummi, mandi dan solat Maghrib.

Selepas maghrib ajarkan Anas al quran, dan sambung cerita surah al falaq. Alhamdulillah sikit demi sikit Anas dah dapat tangkap cerita di sebalik surah yang dihafaznya. Kemudian ummi makan, Anas minta nak tengok video upin ipin. Dah lama tak menonton cerita upin ipin. Mussaab pun layan sekali. Selepas itu baca buku bersama. Anas dan Mussaab tekun mendengar dan bertanya. Ummi happy sangat sangat sebab Mussaab dah banyak belajar dan dah banyak tahu. Ummi solat isyak, Anas dan Mussaab masih leka bersama buku.


Lepas isyak ummi tidurkan Mussaab. Anas kemudian menyusul, selepas ummi dengarkan surah surah hafazan yang dia dah hafaz bermula surah an Nas. Sampai surah al Qadr, Anas dah terlena. Alhamdulillah..

Semoga mimpi yang indah anak anak ummi.. Semoga membesar menjadi hamba Allah yang taat, dan menjadi anak ummi dan abi yang soleh. Insya Allah.

End of October 2015... 
Waiting for our hero..
May Allah bless and protect him..
Aameen..


0 comments:

Post a Comment