Monday 12 October 2015 By: Naemah

BANYAK MANA CINTA

Alhamdulillah usia perkahwinan menghampiri 5 tahun. Terlalu sayang dan syukur pada ikatan yang indah ini. Allah saja yang mengerti hati dan kecintaan ini.

Suami dan isteri sudah pasti perlu saling mencintai. Barulah rumahtangga menjadi bahagia, insya Allah. 

Namun hati manusia juga mudah berubah. Boleh jadi cinta semakin kuat menghiasi hati. Boleh jadi juga cinta semakin hambar dan menjauh. 

Hakikatnya hati tak dapat menelah, banyak manakah cinta pasangan terhadap kita. Mungkin dapat mengagak, dari sikap dan layanannya. Jika tetap cinta, boleh jadi layanan masih sehangat dan semesra dulu. Sebaliknya jika cinta sudah semakin pudar, layanan sudah tak seperti dulu lagi.

Ya, kita hanya mampu meneka, tapi belum tentu tepat sangkaan itu. Masa terus berlalu, hati juga boleh berubah. Kita yang dulu pun dah tak seperti kita yang sekarang. Jika dulu berdua, kini bertambah, tiga, empat dan seterusnya. Dulu muda belia, sekarang makin berusia. Dulu badan ramping dan slim, kini lain pula rupanya.

Masa yang berlalu banyak membawa perubahan pada diri dan sikap kita. Tanggungjawab yang bertambah mungkin juga boleh menukar watak kita. Pastinya kita yang sekarang takkan sama dengan kita yang dulu.

Membuat hati tertanya, bagaimana penerimaan pasangan terhadap diri yang kini. Kata orang, semakin kenal dan semakin lama hidup bersama, semakin tersingkap segala kekurangan diri. Namun masihkah cinta itu tetap setia di hati? Berapa banyakkah cinta? Bertambah cinta atau sebaliknya?

Berapa banyak cinta, mungkin tak mampu untuk diukur. Namun barangkali kita boleh menilai sejauh mana keikhlasan cinta yang dihulurkan. Cinta yang ikhlas kerana Allah tak akan membuat cintanya berubah, meskipun pasangan tidak lagi seperti dulu. Keikhlasan membuat kita percaya dia akan tetap cinta, dan cuba menjaga cinta  halal ini sebaiknya.

Namun tidak hanya bergantung pada keikhlasan cintanya. Kita juga punya peranan untuk memastikan cinta itu terus wujud di hatinya. Tunaikan tanggungjawab sebaiknya, serta ada usaha memperbaiki diri ke arah yang lebih baik. Ya, kita tak sempurna. Cela di sana sini. Ada sikap kurang baik yang perlu diperbaiki. 

Banyak manakah cinta... Hati sering tertanya. Namun selagi dia terus menjadi pasangan yang berusaha melaksanakan tanggungjawab dan berusaha membuat hati anak isteri terhibur, kita tahu.. Itulah cinta. 

Semoga cinta semakin subur bersama keikhlasan. 





0 comments:

Post a Comment