Tuesday 20 October 2015 By: Naemah

181015: ANAS IS NOT FEELING WELL

Hari ini di rumah ibuku di kampung. Hari pertama setelah dua malam di rumah ibu mertuaku. 

Hari ini juga diuji dengan keadaan anak anak yang kurang sihat. Anas, batuk, muntah dan cirit birit. Tak berselera makan dan kurang aktif. Sangat merisaukan hatiku. Mussaab pula selesema dan panas badan. Tapi Alhamdulillah masih aktif berbanding abangnya.

Tak tahu di mana silapnya, sejak malam tadi tidur Anas tak lena terganggu dek batuk. Hari ini badan lemah dan nafas laju. Kebetulan pula suamiku akan balik ke Kajang malam ini menaiki bas. Akan tinggal aku seorang untuk menguruskan anak anak yang tidak sihat. 

Dari pagi hingga ke petang hari, keadaan Anas masih sama. Lemah dan tiada selera makan. Nafas pula laju. Ingin dibawa ke klinik dia tidak mahu. Menolak dan menangis walaupun dah sampai depan klinik. Akhirnya tak jadi bawa jumpa doktor. Suamiku membawanyanke supermarket membeli nutrigen, aiskrim dan nugget. Dia berjanji untuk minum air masak banyak dengan syarat jangan bawa dia ke klinik. Hai anak... Seperti selalunya, sangat susah nak bawa jumpa doktor. Pernah sekali meraung dan menjerit dari mula sampai hingga sudah. Bagaimanalah nak pujuk ye...

Suamiku bertolak ke Kota Bharu jam 430 petang untuk menaiki bas malam ni. Pemergiannya dilepaskan dengan baik oleh anak anak kerana dia tahu abi pergi tak lama dan akan balik semula ambil mereka.

Sebaik pemergian suamiku, anak anak bermain dengan baik. Anas juga sempat melukis dan ajak buat aktiviti. Tapi kemudian rasa tak larat dan merengek saja. Petang ini hanya makan nuget dan aiskrim, juga air masak. Langsung tak nak makan nasi. Selepas azan maghrib, terus terlena dengan sendirinya. Kemudian Mussaab pula tidur dengan lenanya.

Alhamdulillah keduanya tidur dengan baik sepanjang malam. Sesekali dengar suara Anas mengigau, dan sesekali Mussaab terjaga minta susu.

Semoga esok keadaannya lebih baik. Diberi kesihatan dan kecergasan seperti biasa. Insya Allah.


0 comments:

Post a Comment