Monday 12 October 2015 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 121015


Hari kedua suamiku di Labuan. Hari ini anak anak bangun jam 7.30 pagi. Alhamdulillah keduanya ceria je bangun dari tidur, melihat ummi yang gigih mendownload video baru untuk mereka :D

Hari ini awal pagi lagi dah mainkan mereka video yang baru download. More video about planets n solar system, pelajaran baru Anas. Juga video about water cycle, clouds, trees, and rainbow. Ummi memang excited sangatmencari video baru untuk anak anak sebab anak anak memang minat dan belajar dengan fun sekali. Sambil nyanyi, sambil lompat, goyang goyang badan, itulah antara cara belajar Anas dan Mussaab . Pandai betul mat salleh buat video khas untuk education for kids. Memang terbaik!



Pelajaran baru Anas: planets in solar system

Sambil makan sambil menonton. Lepas tu mandi dan main seperti biasa. Sempat menguji hafazan surah al fajr (30 ayat). Masih tersangkut di 10 ayat terakhir. Uji juga hafazan surah al ghasyiah. Masih tertukar ayat juga. Fuh.. Mencabar betul hafazan surah yang panjang panjang ni. Anas dah mula rasa susah nak hafal dan tak excited macam dulu lagi... Hmm.. Ummi yang perlu fikirkan cara yang lebih efektif ni :"

Selepas makan dan solat zohor, tidurkan Mussaab. Komputer juga buat hal, tak dapat nak on. Tak boleh nak buka video untuk Anas. Puas ajak tidur tak nak tidur pula. Hanya terbaring dan berguling di atas katil sampai ummi bangun dan ajak keluar.

Asyik makan kacang dan mangga bersama. Habis kacang pistachio yang abi beli :) sambil sambil menonton rancangan tv yang agak kurang menarik tu. Nak buat macamana, komputer tak boleh nak on pulak. 



Lepas solat asar, mandikan anak anak dan siapkan makan malam mereka. Seperti biasa, makan dengan agak berselera.

Kemudian belek belek buku dan baca bersama. Sambil main main, sambil ummi kemaskan apa yang patut.

Selepas maghrib semua lena tidur. Masing masing penat agaknya. Tadi bermain dan bergelak ketawa dua beradik. Bergaduh pun ya jugak sampai menangis nangis. Kalau bukan abang, adik.. Biasa la tu. Kemudian baik semula. 

Ummi sendirian, tunaikan solat isyak dan kemas segala buku yang bertaburan. Tak sah kalau satu hari tanpa buku di lantai dan di mana mana. Tak mengapalah... Itu tanda anak anak ummi suka 'membaca'.

Selamat malam anak anak ummi. Semoga lena tidurmu sayang diulit mimpi yang indah. Semoga menjadi anak anak yang soleh. Semoga suamiku juga baik baik di sana. Dalam rahmat dan perlindungan Allah.

0 comments:

Post a Comment