Sunday 11 October 2015 By: Naemah

IBRAH DARI ANAK KECIL

Hari ini suami kembali ke Labuan untuk meneruskan kerja setelah 4 hari di rumah. Perginya kali ini insya Allah 4 hari juga. 

Sempat pagi ini menyediakan nasi lemak kegemaran suami dan anak anak untuk sarapan pagi. Suamiku ke airport seawal 6.45 pagi. Anak anak juga keduanya dah bangun dan sempat bersalam dengan abi. 

Seperti biasa aku cuba melakukan aktiviti bersama anak anak, dengan harapan anak dapat belajar sesuatu hari ini. Mulakan dengan math session, ajar simple addition dengan menggunakan kertas warna dan klip. Agak mencabar juga untuk Anas nak masukkan klip kertas tu. 



Selepas itu bagi dia kad manila dan klip untuk melatih tangan agar cekap menggunakan klip. Dia tak berminat, muka muram dan kemudian menangis. Terus aku rasa serba salah. Aku peluk dan pujuk Anas. Biarkan tangisannya reda dan bertanyakan sebabnya. 

Mungkin Anas sedih dengan ummi yang tadinya agak meninggikan suara ketika mengajarnya. Dalam berfikir aku turut menangis. Mungkin kerana itu juga dia hilang fokus dan minat untuk teruskan aktiviti.

Bila aku bertanya, katanya rindu abi. Ya, ayat biasa saat dia kesedihan. Mungkin benar rindu abi. Ditambah lagi dengan kemarahan ummi, makin sedih jadinya :'( oh Tuhan.. Mungkin aku yang sedang mendera perasaannya.

Selepas dah ok, aku mengambil bekas yang berisi flash card dan beri kepada anak anak. Flash card memang boleh buat mereka asyik seketika. Lagi asyik kalau dapat sepahkan kad kad tersebut :) biarkan mereka dengan cara mereka. Asalkan happy!!



Tingkah Mussaab yang suka campakkan barang sekali lagi buat diriku tak dapat menahan sabar. Semua yang ada di tangan pasti nak dicampaknya. Sekali lagi aku terpaksa tinggikan suara untuk hentikan perbuatan si adik. Anas menegur: ummi... Adik kecil lagi. Adik tak tahu lagi.Masya Allah... Buat aku terpana seketika. Sebijik ayat yang aku gunakan bila dia marahkan adiknya. Allah.. Terus aku control diri. Malu pada si anak. 

Kemudian teruskan pula dengan reading session. Kali ni Anas lebih ceria belajar, dan aku juga lebih tenang mengajar dan membetulkan kesalahan. 



Saat Mussaab tidur aku berbicara dengan Anas. Bertanya semula tentang kesedihannya tadi untuk lebih kepastian. Kerana aku tahu, aku perlu lebih menjaga hatinya, dan perlu lebih memahaminya yang juga punya perasaan meskipun dia cuma anak kecil. Ya, betul dia sedih kerana aku marah padanya. Yang lebih tersentuh, bila dia kata: ummi, janganlah marah :' dan itulah juga yang aku katakan padanya saat dia marah.

Allahu akbar.. Allah datangkan teguran untukku melalui si anak. Aku sedar aku kurang sabar. Aku juga sedar betapa aku banyak berdosa pada anak anak. Sering juga diri diingatkan, dan sering pula diri terlupa dan gagal mengawal perasaan. Terima kasih Allah yang sering memberi peringatan buatku. 

Malamnya Anas menangis lagi sebaik terjaga dari tidur. Paling sebak bila dia memanggil abi. Tak tahan rasanya hati ni  nak menangis. Pujuk dan pujuk.. Lama juga sehingga dia tidur kembali.

Allah... Malam ini semacam ada kesayuan di hati. Rasa berdosa pada anak anak, kasihan, dan terasa sunyi sangat... Saat keduanya sudah lena dibuai mimpi. Dan suami pula jauh di lautan dan terputus hubungan pula.

Masa untuk muhasabah... Betapa hidup ini sunyi tika sendirian. Syukur Allah hadirkan suami dan anak anak. Mengapa perlu naik angin dan marah marah.. Apa yang aku harapkan dan mahukan sebenarnya dari mereka?? Syukurlah ada mereka sebagai penyeri hidup yang paling membahagiakan.. Kadang kadang teruji kesabaran, itu lumrah. Diriku yang perlu lebih bijak mengawal emosi. 

Anak syurga ini. Setiap hari belajar sesuatu dari sikap dan tingkah ibubapa tanpa kita sedar. Malahan, dari mereka juga kita banyak belajar sesuatu tanpa kita sangka :)

Semoga Allah merahmati anak anakku.. Bahagia, cemerlang, dan mulia hingga syurga. Aameen.

Semoga Allah menjaga dan melindungi suamiku tercinta. Aameen.


0 comments:

Post a Comment