Friday 16 October 2015 By: Naemah

ANAS N MUSSAAB: NEW EXPERIENCE

Alhamdulillah berkesempatan untuk pulang ke kampung lagi. Kali ini suamiku akan bercuti lebih lama. Maka, kampung halaman menjadi destinasi utama kami. Kebetulan ibu mertuaku baru pulang dari mengerjakan haji, dan kami belum sempat bertemu dengannya. Maka di kesempatan yang ada ini kami mengambil peluang untuk pulang ke kampung.

Kepulangan kali ini sedikit berbeza dari biasa kerana kami mengambil keputusan untuk menaiki bas dari KL-KB. Bas yang kedua untuk Anas, dan yang pertama buat Mussaab. Aku pun dah lama tak menaiki bas sejak meninggalkan alam universiti. Kali terakhir naik bas ketika Anas berusia lebih kurang setahun.

Kami memilih perjalanan malam hari kerana jarak yang jauh dan masa yang panjang, pasti membuatkan anak anak bosan sekiranya berjalan di siang hari. Waktu malam dah tentu anak anak akan tidur sepanjang perjalanan :)

Kami turun dari rumah dalam pukul 5 petang, menaiki teksi ke stesen ktm kajang. Kemudian, menaiki komuter ke stesen TBS. Sampai di sana terus ke kaunter tiket untuk membeli tiket bas untuk perjalanan malam itu. Memang tawakkal saja, harap ada lagi tiketnya. Memandangkan bukan musim cuti dan bukan hari minggu, kami tak risau sangat. Alhamdulillah dapat beli tiket bas Perdana yang akan bertolak jam 9 malam. Selepas selesai urusan tiket, kami ke food court untuk makan malam kami. 

Selepas itu ke surau menunaikan solat Maghrib dan Isyak (jamak). Sementara menunggu ke pukul 9, kami berjalan di sekitar kawasan tersebut. Pertama kali aku menaiki bas di TBS ni. Sangat selesa dan jauh lebih selesa berbanding di Hentian Putra dulu. Nak bawa anak anak kecil pun tak risau sangat. Kawasannya luas, dan siap ada polis lagi untuk menjaga keselamatan. 

Jam 8.30 malam kami turun ke tempat menunggu bas. Kat tempat menunggu tu pun sangat selesa dengan kerusi pun banyak. Malam ni orang tak ramai sangat, agak lengang juga la tempat menunggu tu. Anas dan Mussaab pun bebas berlari lari dengan bahagianya. Anas tak sabar sabar nak naik bas :)

Hampir pukul 9 malam bas tiba, dan kami menaiki bas perdana 2 tingkat. Seat kami di tingkat atas. Dan ini juga kali pertama aku menaiki bas 2 tingkat :) tepat masanya kami memulakan perjalanan pulang ke kampung. Tak lupa doa dibaca untuk keselamatan perjalanan. Anas dan Mussaab yang kepenatan akhirnya terlena meskipun masih di awal perjalanan.

Kami tiba di Kota Bharu dalam pukul 4 pagi. Masih awal pagi. Suamiku menghubungi adiknya untuk mengambil kami di perhentian bas. Anas dan Mussaab pun dah bangun keduanya.Masing  masing dah tak mengantuk lagi nampaknya. Tak lama kemudian adik iparku tiba, dan kami pulang ke rumah.

Begitulah kisahnya perjalanan pulang kampung kami yang sedikit lain dari kebiasaan. Alhamdulillah segala urusan dipermudahkan, perjalanan lancar, dan anak anak pun tak susah nak handle :) yang pastinya, ia satu pengalaman baru buat anak anakku. Selalu tengok je bas, kali ni dapat merasai sendiri bagaimana naik bas (walaupun tidur je). Anas dan Mussaab keduanya happy. Mungkin lain kali boleh travel dngan bas lagi :)











0 comments:

Post a Comment