Monday 26 November 2018 By: Naemah

LITTLE DIAMOND KINDERGARTEN: DI PENGAKHIRAN 2018

Cuti sekolah sudah pun bermula pada 24/11/18. Anas dan Mussaab bercuti seminggu lebih awal dari yang sepatutnya. 


Alhamdulillah, tamat sudah sessi persekolahan 2018. 


Entri kali ini adalah untuk menyambung catatan yang lepas: 


LITTLE DIAMOND KINDERGARTEN: SEHINGGA APRIL INI


LITTLE DIAMOND KINDERGARTEN: SEHINGGA OGOS INI


Mungkin ini catatan terakhir (untuk tahun ini) berkaitan aktiviti dan penglibatan Anas, Mussaab bersama rakan-rakan dan guru Little Diamond pada sessi persekolahan tahun 2018. 


Sekadar catatan ringkas untuk  kenang-kenangan ;


Annual sports day and merdeka celebration 

(1/9/18)


ANNUAL SPORTS DAY AND MERDEKA CELEBRATION


Hari ini merupakan hari sukan Little Diamond dan juga sambutan hari kemerdekaan yang diadakan di dewan serbaguna STRIDE Kajang. Hari ini pelajar Little Diamond Kindergarten dan (gabungan bersama) pelajar Tadika Permata Cinta STRIDE Kajang meraikan hari bersejarah mereka bersama-sama. Mereka menyanyikan lagu kemerdekaan, dan bertanding dalam acara sukan mengikut kumpulan masing-masing (kumpulan putih, merah, kuning dan biru). 


Anas dan Mussaab mewakili rumah merah, hanya berjaya mendapat hadiah saguhati, namun tetap pulang dengan senyuman dan rasa kepuasan yang tersendiri. Untuk Anas dan Mussaab, ini adalah pengalaman pertama buat keduanya menyertai acara sukan sekolah :)














Dentist Visit 

(5/9/18)


DENTIST VISIT: UNTUK PERTAMA KALI


Hari ini pelajar Little Diamond Kindergarten dibawa ke Klinik Pergigian EcoSmile-Ecohill untuk membuat pemeriksaan gigi di samping menambah pengetahuan tentang gigi mereka serta belajar cara penjagaan gigi yang betul. 


Tujuan lawatan ini diadakan adalah untuk memberi kesedaran pada anak-anak tentang kepentingan menjaga kesihatan gigi mereka. Buat yang pertama kali berjumpa doktor gigi seperti Anas dan Mussaab, sudah tentu ia memberi pengalaman berharga buat mereka,  ‘berkenalan’ dengan doktor gigi, dan membuang rasa ‘takut’ andai di masa akan datang perlu membuat pemeriksaan dan rawatan gigi :)


Anas pun dah ‘selamat’ menampal 1 giginya yang dah lama sakit. Selepas pengalaman berjumpa doktor gigi bersama kawan tempoh hari, Anas dah tak takut jumpa doktor gigi lagi. Alhamdulillah :)














Student-parents activity

(Public holiday: Hari Keputeraan YDPA)


Bukan tugasan untuk pertama kali (yang melibatkan kerjasama ibubapa dan pelajar), pada kali ini ibubapa diminta untuk merakam aktiviti cuti sekolah bersama anak-anak, yang kemudiannya dipersembahkan oleh anak-anak di hadapan guru dan kawan-kawan mereka. Anas dan Mussaab tak terkecuali, berkongsi pengalaman mereka menaiki MRT buat pertama kali ke Muzium Negara dan Planetarium Negara. 


Kisah Anas dan Mussaab naik MRT: 

MRT RIDE: MUZIUM NEGARA DAN PLANETARIUM NEGARA


‘Homework’ yang seumpama ini adalah sangat baik untuk ‘ingatkan’ ibubapa agar tak lupa untuk spend masa berkualiti dengan anak-anak, dan tak biarkan cuti mereka berlalu begitu sahaja :) dan ia juga sebagai langkah untuk membantu anak-anak membina keberanian dan keyakinan diri untuk bercakap di depan khalayak. Usaha kecil, tapi insya Allah memberi manfaat yang besar buat anak-anak semua.







Lawatan sekolah/Field Trip

(28/9/18)


LAWATAN SEKOLAH/FIELD TRIP


Lawatan sekolah yang dijadualkan pada bulan Ogos, akhirnya ditangguhkan ke bulan September. Hari ini pelajar Little Diamond Kindergarten mengikuti lawatan sekolah ke Rabbit Fun Land Lenggeng, dan Aisha Kidz Planet. Hari ini mereka dibawa ‘jauh’ sedikit dari kebiasaan. Mereka menaiki bas dan menuju ke destinasi pilihan mereka.


Hari ini anak-anak mendekati dunia haiwan, ‘berkenalan’ pula dengan haiwan, menambah ilmu pengetahuan tentang haiwan, menyentuh dan memberi makan pada haiwan, dan pelbagai aktiviti lain. Hari ini juga menikmati kegembiraan bermain bersama-sama di Aisha Kidz Planet. Masa riang kanak-kanak yang tak mungkin dapat dilupakan :)















Open day dan colouring contest

(28/10/18)


LITTLE DIAMOND KINDERGARTEN: OPEN DAY AND COLOURING CONTEST


Yang ini pula sebenarnya bukan aktiviti khusus untuk students Little Diamond Kindergarten. Tapi nak highlight juga sebab Anas dan Mussaab join sekali :) 


Pada hari terbuka Little Diamond ini, diadakan juga pertandingan mewarna. Anas dan Mussaab tak lepaskan peluang mendaftar, dan menjadi peserta pertandingan mewarna pada hari ini. Anas dan Mussaab berjaya mendapat hadiah tempat kedua, dan sempat pula bergambar dengan maskot minion yang datang hampir di penghujung majlis.


Terima kasih pada teacher di atas penerangan tentang sekolah, hidangan yang menyelerakan, hadiah, dan yang penting sekali ialah kegembiraan anak-anak yang dibawa pulang :)
















Little Diamond Graduation Ceremony 2018

(11/11/18)


LITTLE DIAMOND GRADUATION CEREMONY 2018


Menghampiri ke penghujung tahun sessi persekolahan, ini adalah kemuncak acara sekolah. Majlis graduasi Little Diamond Kindergarten yang julung kalinya diadakan di MARA Japan Industrial Institute (MJII). Majlis ini bertujuan untuk meraikan pelajar-pelajar Little Diamond Kindergarten (khususnya) yang bakal meninggalkan Little Diamond Kindergarten, dan hari ini juga para hadirin dihiburkan dengan persembahan daripada semua pelajar Little Diamond Kindergarten. 


Alhamdulillah majlis berjalan dengan baik dan lancar. Persembahan semuanya menghiburkan, Anas dan kawan-kawan 6 tahun lengkap ‘berjubah’ menerima sijil di hari penuh bermakna ini :)











Birthday Celebration 

(23/11/18)


Hari ini merupakan hari terakhir persekolahan (untuk Anas, Mussaab dan kawan-kawan half day), juga diadakan majlis sambutan hari lahir untuk pelajar Little Diamond yang lahir pada bulan September hingga Disember. Tetapi sayangnya, Anas dan Mussaab tak dapat menghadiri majlis pada hari ini kerana perlu bercuti (seminggu) lebih awal.


Pada hari ini, sama seperti majlis sambutan hari lahir yang lepas-lepas juga, anak-anak diraikan dengan aneka hidangan yang pasti sedap, di samping aktiviti yang menghiburkan. 


(Foto dari fb Little Diamond dan dari group WhatsApp sekolah)









Happy birthday pada yang menyambutnya :)


Tamat sudah. 


Anas dan Mussaab kini sudah hampir 2 minggu berada di kampung. Entah bila akan balik ke Semenyih. Di Little Diamond, masih ada kawan-kawan (full day) yang meneruskan rutin dan aktiviti mereka seperti biasa. Malahan sekolah turut menawarkan aktiviti menarik di sepanjang cuti sekolah ini. Insya Allah, jika ada rezeki dan peluang Anas dan Mussaab akan menyertai kawan-kawan yang lain juga :)


Sampai di sini dulu catatan ringkas ummi (ringkas ke ,:) cerita Anas di Little Diamond mungkin dah berakhir (atau akan ada cerita lain lagi), next year kumpul cerita Mussaab pula di Little Diamond Kindergarten. Anas buka cerita dan episod baru di sekolah baru, Insya Allah.


Semoga terus success semua anak-anak Little Diamond. Semuanya menyerlah dengan gaya, personaliti, keistimewaan dan keunikan yang tersendiri. Terima kasih guru-guru yang ikhlas mendidik dan menyayangi.





0 comments:

Post a Comment