Friday 23 November 2018 By: Naemah

BERCUTI LEBIH AWAL

Hari ni merupakan hari terakhir persekolahan (sepatutnya) untuk tahun 2018. Tapi Anas dan Mussaab bercuti lebih awal dari yang sepatutnya atas faktor kesihatan yang tak mengizinkan, juga faktor ‘abi’ yang mahu hantar ke kampung lebih awal (kalau tak kena tunggu habis trip kerja next week atau next week lagi, sebab gap antara kapal tak lama).


Maka hari ini, di kampung lah Anas, Mussaab dan Miqdad. Abi pula dah selamat sampai ke Bintulu, bertolak awal pagi tadi ke Semenyih seterusnya menaiki penerbangan petang tadi ke Bintulu. Memang padat betul jadual abi. Tak habis lelah lagi balik kerja hari tu, lepas tu drive balik kampung, drive lagi balik Semenyih, terbang pula ke Bintulu. Fuh! Takpelah semoga Allah berkati segala usaha dan penat lelah abi. Insya Allah.


Anas, Mussaab dan Miqdad sudah 3 hari berada di kampung. Hari ni sepatutnya meraikan birthday kawan-kawan Little Diamond, tapi sayangnya tak dapat hadir. Hari ni berada di rumah nenek. Oleh sebab sekolah pun baru start cuti esok, rumah nenek juga belum meriah dengan suara cucu-cucu. Anas, Mussaab dan Miqdad hanya spend masa bertiga sahaja. Aktiviti hari ni melukis, mewarna, berbasikal, dan bermain di halaman rumah nenek. 


Pada petang hari (dah hampir masuk waktu Maghrib) barulah Umar, Uwais dan Urwah datang ke rumah nenek. Mereka ini sepupu yang paling akrab dengan Anas dan Mussaab, usia pun hampir sebaya semua. Selepas kedatangan mereka, meriah jadinya rumah nenek. Anas, Mussaab dan Miqdad seronok bukan main, bermain dan bergurau tak ingat nak makan dah!


Tapi mereka datang tak lama. Selepas Maghrib, Umar, Uwais, Urwah dan family balik ke rumah mereka sebab esok ada majlis sekolah yang perlu mereka hadiri. Tinggallah Anas, Mussaab dan Miqdad tiga beradik yang dah penat dan mengantuk. Masa ni barulah teringat nak makan nasi semua. Lepas makan, tidurlah semuanya dengan lena sekali. Alhamdulillah. 


Esok mungkin akan tinggal bertiga juga. Kesian, belum puas bermain dengan sepupu. Walaupun cucu nenek ramai, belum ada yang balik. Masing-masing masih ada komitmen dan urusan yang belum diselesaikan. Sabar jelah. Ada rezeki boleh jumpa dan main sama-sama. Anas dan Mussaab pun entah akan berada di sini untuk berapa lama. Bila-bila masa saja akan ke rumah mek, atau balik semula ke Semenyih.


Semoga diberi kesempatan untuk bertemu semua yang sangat jarang dapat bertemu kecuali cuti sekolah macam ni. Esok hari entah apa ceritanya pula. Walaupun mungkin hanya bertiga, semoga dapat menikmati kegembiraan bersama sepanjang berada di kampung ini . Insya Allah.









0 comments:

Post a Comment