Wednesday 21 November 2018 By: Naemah

ANAS: SAKIT PERUT, MUNTAH DAN CIRIT-BIRIT

Sambungan cerita Anas 

ANAS: SAKIT PERUT, MUNTAH DAN DEMAM


Pada hari ke2 (19/11/18) Anas masih mengalami muntah-muntah dan sakit perut. Tidak reda sakitnya, badan masih lemah dan banyak berbaring. Disuapkan ubat juga muntah balik. Hari ini Anas makan nasi lemak dan muntah, tengahari tak nak makan, hanya minum air. Malam juga tak nak makan apa-apa. Hanya minum air dan ambil madu seperti biasa. Anas tidur awal, tak sempat abi sampai ke rumah (abi dalam perjalanan balik dari Labuan)


Malam ini sempat meminta nasihat dari Dr Nasibah (biras) tentang keadaan Anas, dalam keadaan Anas sekarang yang banyak minum air dan banyak buang air kecil, masih lagi dikira baik dan tak perlu terlalu risau. Oklah, dapat tidur malam dengan tenang.


20/11/18 (hari ke-3) Alhamdulillah abi sudah ada di rumah. Hari ini pula cuti maulidur rasul, tak ke sekolah. Anas bangun awal pagi kejutkan abinya, lapar nak makan. Abi gorengkan nugget, banyak makannya. Abi suapkan ubat muntah, dah tak ada rasa nak muntah lagi, namun masih sakit perut. 


Hari ini sempat ke sekolah jumpa teacher Zeeda untuk berikan ‘buah tangan’ sebab dah nak balik kampung, bercuti lebih awal dari yang sepatutnya. Tengokkan keadaan Anas, belum tentu esok pun dapat datang sekolah, maka abi decide untuk hantar balik kampung hari ni. Sebab abi pun cuti tak lama, nanti akan ke Bintulu pula. 


Dalam perjalanan balik beberapa kali singgah toilet, Anas dah start cirit birit hari ni (sebelum ni hanya muntah). Tapi hari ni dah tak muntah, Alhamdulillah. Masih sakit perut katanya. Tapi dah start bermain dan bergurau rancak dengan adik-adik di dalam perjalanan. Singgah makan KFC, Anas makan sedikit, masih tak ada selera. 


Hampir 1 jam nak sampai rumah mek, Anas mengadu sakit perut lagi. Sakit sangat katanya. Terus bawa Anas ke hospital Jeli untuk rawatan. Berada di hospital dari jam 6.45 petang sehingga 9.30 malam. Doktor membuat pemeriksaan dan ujian darah. Alhamdulillah, semuanya ok. Doktor beri jaminan ia hanya sakit perut dan cirit birit biasa. Ujian darah ok, tak ada dehidration, tak ada tanda-tanda appendicitis juga. Alhamdulillah. 


Terus balik rumah mek, rehat dan tidur. Tengah tidur, sempat lagi dua kali bangun buang air besar.


21/11/18 (hari ke-4) keadaan Anas lebih baik. Muntah memang dah tak ada dari semalam. Sakit perut masih terasa sesekali. Masih cirit-birit (tak teruk). Sudah makin ceria dan banyak main. Makan masih kurang berselera, tapi makan juga dalam kuantiti sedikit. Hari ini menyambung musafir Jeli-Kota Bharu pula. 


Anas masih belum sihat sepenuhnya, namun Alhamdulillah jauh lebih baik dari hari-hari sebelumnya. Kerisauan dan ketakutan di hati ummi tak lagi menyelubungi. Lega, bila sudah menerima rawatan dan ujian kesihatan yang sepatutnya, lega bila tak perlu fikirkan yang ‘apa-apa’ akan berlaku oleh kerana sakit yang berterusan seperti itu (sebab Anas tak ada pengalaman sakit lama) 


Dari hari pertama Anas ‘sakit’ sudah terasa ‘sakit’ untuk menempuh segalanya bersendirian. Tapi masih boleh bertenang kerana percaya ia akan cepat berakhir. Hari pertama juga tak maklumkan pada abi yang perlu bertugas, bimbang akan ‘kacau’ jiwanya dan banyak fikir pula nanti. Hari kedua masih sama, bila abi dah habis kerja barulah maklumkan pada dia, itupun resah menunggu kepulangan dia. Bila dia ada bersama baru terasa sedang ‘menggalas’ rasa bersama. Sedikit lega, ‘apa-apa’ pun nanti situasi yang bakal dihadapi abi akan lebih cekap membuat keputusan dan bertindak. Kerana ummi tak gagah bersendirian, kecuali jika takdirNya tetap mahu ummi sendirian mendepani segalanya. Sudah pasti akan ada pertolonganNya juga.


‘Rasa’ hari ini dah tak sama seperti semalam dan sebelum ini. Rasa cemas, takut, risau, sudah boleh diletak ke tepi. Mampu bernafas lega, biar tetap perlu berjaga-jaga setiap masa. Berjaga-jaga bukan untuk seorang tapi untuk ketiganya.


Alhamdulillah. Satu episod kehidupan yang memberi banyak makna dan pengajaran pada diri. Satu episod dari banyaknya episod dalam menempuh kehidupan ini. 


Doa, pergantungan dan pengharapan tetaplah hanya pada DIA. Dia yang tak pernah meninggalkan aku, meski dalam banyak ketika aku melupakan DIA. Allahu......







Dalam  perjalanan semenyih-jeli 





Di hospital Jeli-Selepas diambil darah





Di Rumah nenek-Kota Bharu






Hari ke-2 di rumah nenek- semakin sihat

Alhamdulillah 

0 comments:

Post a Comment