HOMESCHOOLING 2015

HOMESCHOOLING 2016

HOMESCHOOLING 2017/2018

RESEPI UMMU ANAS

Sunday 18 November 2018

ANAS: SAKIT PERUT, MUNTAH DAN DEMAM

 


18/11/18 (abi di Labuan): Anas bangun pagi ketika ummi baru selesai solat subuh, terus muntah-muntah di tempat tidur. Agak banyak muntahnya. Kemudian masuk bilik air, mandi dan juga buang air besar. Selesai semua, mengadu sakit perut. Agak merisaukan. Tapi pernah juga mengalami situasi seperti ini. So, tak adalah panik sangat. Selalunya selepas dah muntah sekali atau beberapa kali kemudiannya akan baik.


Namun hari ini berbeza. Banyak kali Anas mengadu sakit perut. Makan sudah tentunya tak berselera. Air diminum pun tak sampai secawan. Lemah dan terbaring saja di sofa. Ummi dah mula risau. Entah apa puncanya, hanya dia yang mengalami muntah dan sakit perut. Tak lama selepas minum air, pun muntah juga. Entah mungkin selepas berbasikal semalam, menjamah makanan tanpa basuh tangan, atau mungkin puncanya nasi tengahari yang dibeli semalam, hanya dia yang berbeza lauk dan kedai. Wallahu a’lam 


Sampai ke tengahari, keadaan Anas masih sama. Malahan Anas yang minta untuk ke klinik. Hampir jam 12 tengahari, bersama anak-anak semua, kami menuju ke Poliklinik Damai, Beranang untuk berjumpa doktor. Di klinik, sekali lagi Anas muntah (dalam bilik doktor). Mujurlah dia hanya minum air, yang keluar pun air jugalah. Rasa bersalah pula pada doktor dan petugas yang terpaksa bersihkan tempat Anas muntah. Tapi harapnya mereka faham situasi yang di luar kawalan seperti ini :)


Seperti biasa jumpa doktor, doktor bertanya beberapa soalan yang berkaitan, dan membuat sedikit pemeriksaan fizikal, then ke kaunter dapatkan ubat. Kemudian terus balik. Keadaan Anas sepertinya ok sikit, boleh makan aiskrim, dan minta belikan goreng pisang. 


Di rumah pula, Anas masih kurang aktif, hanya menonton tv. Ummi biarkan saja Anas di bawah, ummi naik ke atas dan tidurkan Miqdad. Seperti biasa, ummi pun ikut tertidur. Anas kemudian naik dan mengadu sakit lagi. Dan kemudian lena bersama. 3 beradik lena semuanya di siang hari. Hal yang sangat jarang terjadi. Anas selalunya tak tidur di siang hari.


Bangun dari tidur, lebih kurang jam 5 petang Anas mengadu sakit kepala pula. Pulak dah! Sentuh badan, panas! Demam lah ni. Alahai, tadi ke klinik hanya dapat ubat sakit perut dan muntah saja. Takkan nak ke klinik sekali lagi. Cek ubatan dalam peti ais, semuanya dah expired. Sebabnya memang dah lama Anas, Mussaab dan Miqdad tak demam. So, tak ada ubat demam yang baru dibuka. Petang ini Anas makan madu, pisang goreng dan teh ais (semua atas permintaannya). Lepas tu nampak ok sikit, tak mengadu sakit dah. Sakit perut pun dah hilang katanya.


Hampir masuk waktu Maghrib mengadu sakit kepala lagi. Naik ke atas dan mandi, Anas kelihatan lemah tak bermaya lagi. Masih sakit kepala. Ummi suapkan ubat sakit perut, katanya masih rasa sakit perut tapi tak sekuat tadi. Lepas makan ubat muntah pula. Kali ni banyak muntahnya sebab tadi makan dan minum agak banyak juga. Lepas dah muntah semua, badan dah rasa kurang panas. Ummi bagi Anas minum air garam yang dapat dari klinik tadi. Lepas tu Anas ok, boleh turun naik tangga dan mula bercakap dan bergurau dengan adik macam biasa. 


Jam 9 malam naik ke atas dan siap untuk tidur. Sekejap saja letak kepala di bantal terus tidur dengan lenanya. Alhamdulillah. Ummi mendoakan agar Anas kembali sihat pada esok hari. Tidur Anas lena tak terganggu Alhamdulillah.


19/11/18 (4.40am): Anas bangun dari tidur, kejutkan ummi katanya dah tak mengantuk nak sambung tidur. Keadaan Anas baik-baik saja. Badan dah tak panas. Alhamdulillah. Anas tak tidur, sehingga ummi bangun solat subuh. Anas mandi dan turun ke bawah, on tv dan duduk di sofa. Anas minta nak makan nasi lemak, ummi keluar belikan. 


Tapi kemudian Anas muntah lagi lepas minum teh. Muntah air saja. Lepas tu mengadu sakit perut lagi. Ummi suapkan ubat, Anas muntah lagi. Lepas muntah, makan nasi lemak dan minum air kosong. 


Anas tak ke sekolah hari ini. Hanya Mussaab yang pergi. 


Setakat pagi ini Anas masih belum aktif seperti biasa, sesekali rasa sakit perut (memulas agaknya), tapi Alhamdulillah dah tak demam. Perlu terus pantau keadaan Anas, jika masih berterusan sakit perut dan muntah mungkin perlu refer ke hospital pula untuk rawatan susulan. Harap-harap sempat abi balik, esok boleh ke klinik/hospital dengan abi pula. ‘Sukar’nya ummi rasa nak berdepan dengan semua ni, takut lemah dan tak kuat, terfikirkan bermacam kemungkinan. 


Insya Allah akan baik-baik saja. Allah menguji sekadar kemampuan hambaNya. Dan Allah akan sentiasa ada untuk menghulurkan pertolonganNya. Sangka baik padaNya.. Insya Allah. 







Di Poliknik Damai, lemah berbaring saja di kerusi ketika menunggu giliran 










Teman setia





Pagi ini. Masih belum baik dari sakit perut, tapi Alhamdulillah dah ada selera makan.


No comments:

Post a Comment