Sunday 20 December 2015 By: Naemah

SEMOGA DILAPANGKAN



2/3 bulan Disember telah berlalu. Tinggal lagi 10 hari. Disember bakal ditinggalkan, sekaligus menutup tirai 2015. 

Kata orang, 2016 lebih mencabar buat seluruh penduduk Malaysia. Mana taknya, harga barang dan perkhidmatan semakin meningkat tinggi. Kos sara hidup meningkat tinggi. Rakyat menderita pedih. Menanggung segala keperitan ini.

Setiap tahun dan setiap bulan pun begitu juga. Memang kos sara hidup semakin meningkat, tak pernah berkurang pun. Keperluan rumah, dapur, sekolah, petrol, tol, tambang kenderaan awam, dan macam macam lagi. Yang pasti, gaji pekerja kebanyakannya maintain saja. Mana tak terasa sesak dan tertekan.

Sekarang ni, nak pergi ke mana mana, nak makan minum, nak masuk toilet, nak buat apa saja, semuanya berbayar. Tiada yang free dah..

Orang kampung pun kesian juga. Kalau yang menoreh getah, berapa sen sangatlah dapat sekarang ni. Nak belanja dapur, anak sekolah lagi, sakit kepala juga dibuatnya.

Kesempitan hidup ini jugalah yang menjadi punca meningkatnya kes jenayah di sana sini. Atas desakan hidup yang melampau, manusia sanggup buat apa saja untuk cari pendapatan lebih. 

Entahlah.. Sedih memikirkan apa yang perlu ditanggung rakyat Malaysia hari ini. Sedih melihat mereka yang tidak mampu dan yang menjadi mangsa. Berkeringat melakukan kerja, sekelip mata duit gaji kering dibelanjakan untuk memenuhi keperluan. 

Semoga Allah lapangkan rezeki buat semua yang ikhlas melakukan kerja halal, menyara keluarga. Meskipun tak banyak, mudah mudahan ia mencukupi. Jangan pula mengambil jalan mudah dengan membuat perkara yang dimurkai Allah hanya semata untuk memenuhi desakan hidup. Ingatlah Allah... Berdoa dan mengadu sajalah pada DIA yang Maha Mendengar. 

Semoga kita tidak merasa sempit meskipun dihimpit. Semoga Allah sentiasa memberkati rezeki dan perjalanan hidup ini. 

Aamen


0 comments:

Post a Comment