Saturday 19 December 2015 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 191215

Hari ini suamiku berangkat ke Labuan setelah 5 hari bercuti. Meninggalkan rumah jam 6.45 pagi. Mungkin melangkah keluar dalam keadaan berat hati kerana anak anak kurang sihat. Tapi apakan daya, demi tugas dan tanggungjawab.

Kini sudah berada di Kajang setelah lebih seminggu berada di kampung. Mussaab bangun ketika ummi nak siapkan sarapan pagi. Bangun dalam keadaan menangis dan tak mahu sendirian. Badan masih panas. Terpaksa ummi tangguh memasak hingga abi balik dari masjid. Bila abi balik, cepat cepat ummi masakkan nasi goreng kerana jam dah menunjukkan pukul 6.30 pagi. Mujur juga segala bahan abi dah sediakan dari awal. Mudah kerja memasak ummi :) Alhamdulillah sempat abi makan sebelum bertolak pergi.

Anas juga bangun ketika abi siap untuk tinggalkan rumah. Bangun dalam keadaan menangis juga, sakit perut nak 'buang'. Sempat salam dan cium abi dalam keadaan menangis sayu keduanya.

Breakfast hari ni dengan roti dan cheese. Tak nak makan nasi goreng yang ummi masak. Sempat facetime sekejap dengan abi yang berada di airport. Anas juga muntah dan mengadu sakit perut. Risau ummi dibuatnya. Ummi sapukan minyak yuyi di perut Anas. Alhamdulillah Mussaab dah makin ok dan nak main. Boleh ummi tinggalkan untuk buat kerja rumah. 

Anas beransur baik walaupun masih kurang aktif. Ummi banyak buat kerja rumah hari ni disebabkan dah lama tinggal rumah, banyak baju yang tak berlipat dan banyak habuk juga di sana sini. Anas dan Mussaab asyik dengan ipad dan sesekali bermain. Anas banyak baring di sofa.

Pagi ini juga melakukan aktiviti mewarna bersama. Tapi ummi pulak yang kena warnakan gambar. Anas langsung tak nak warna dan minta ummi yang warnakan. Mussaab turut sama mewarna dengan ummi dan asyik dok pilih color. Tv juga menjadi teman di hari ini. Bermula rancangan Nasi Lemak Kopi O dan seterusnya. 

Ummi siapkan lunch, tapi Anas masih belum ada selera nak makan. Adik juga makan sedikit saja. Akhirnya ummi juga yang perlu habiskan semuanya. Sempat juga whatsapp dengan abi, share picture dan audio.







Lepas solat zohor, semua tidur. Jam 3.30 masing masing bangun. Badan Mussaab lebih panas berbanding pagi tadi. Kesian,  merengek saja. Minta macam macam tapi tak makan pun. Anas Alhamdulillah ok je. Dah mula nak makan. Minta biskut oat dan nasi. Ummi suapkan nasi lepas solat asar. Adik hanya makan lauk. Ummi masak popcorn yang abi beli, tapi Anas dan Mussaab rasa sikit je. Anas minta roti cheese lagi. Ummi buatkan untuk Anas.

Menjelang petang, ummi kemas rumah dan sapu lantai. Adik ok sekejap. Ummi mandi dan bersiap untuk solat Maghrib. Adik kemudiannya merengek lagi. Badan masih panas. Minta bacakan buku dan minta susu. Ummi susukan adik hingga masuk waktu Maghrib. Along melukis, tapi sehelai kertas saja dah tak nak lukis lagi. Ummi solat maghrib dan kemudian tidurkan adik. Ummi risaukan adik. Badan masih panas. Cek suhu badan, 40.2•c. Memang ummi risau sangat...

Adik tak dapat tidur lena. Asyik terjaga dan menangis. Mujur juga adik masih nak menyusu. Ummi hanya mampu lapkan badan adik dengan kain lembap dan susukan adik. Hati ummi sayu, walau ini bukan kali pertama berseorangan menjaga anak yang demam dan tak sihat. Setiap kali berhadapan dengan ujian ini, ummi jadi sedih dan takut. Tapi ummi percaya Allah sentiasa ada untuk menjaga dan memberi pertolongan. Ummi juga percaya abi tak jemu mendoakan kita.

Anas tidur jam 9 lebih. Kesian, malam ini ummi tak dapat nak layan along sangat. Ummi kena tenangkan adik yang asyik menangis. Tapi ummi ambil juga peluang berbual dengan along sebelum along lena. 

Malam ini ummi tak buat apa apa. Rumah dah bergelap. Adik pula kerap bangun menangis. Ummi pun rasa nak menangis.. Ummi tak mampu nak buat apa.. Doa saja untuk kesihatan anak ummi yang tercinta. Semoga segalanya berakhir. Semoga esok adik kembali sihat dan cergas bermain. Along juga, semoga esok akan lebih baik...

Ya Allah.. Berikan kesihatan buat anak anakku. Kasihani mereka ya Allah. Aameen :'(


0 comments:

Post a Comment