Sunday 6 December 2015 By: Naemah

MEREKA INSAN BERJASA



Hari ini, 07/12/15. Alhamdulillah masih diberi kehidupan, meskipun dalam keadaan kesihatan yang tidak berapa baik. 

Masuk hari ke tiga di kampung, di rumah mertuaku. Suami pula hari ini terbang ke Labuan untuk menyambung tugas. Juga akan berada di sana selama seminggu. Tinggal aku dan anak anak di kampung.

Kandunganku dianggarkan berusia 7 minggu, tapi diuji dengan pendarahan sejak seminggu yang lalu. Darah yang semakin banyak, tanda tanda diancam keguguran. Mungkin berehat di rumah mak mertua lebih baik, walaupun sebenarnya berbelah bagi nak tinggal sini atau rumah ibuku. Akhirnya memilih untuk tinggal di sini atas banyak sebab.

Pun begitu, aku hanya ingin menyatakan rasa terharu dan rasa disayangi di atas sikap seluruh ahli keluarga terhadapku. Khas buat keluargaku dan keluarga mertuaku seluruhnya.

Dalam keadaan aku sekarang, meskipun bukan dalam keadaan sakit terlantar, tetap mereka mengambil berat dan menjaga. Tambahan pula suamiku kini jauh. 

Perasaan sendiri sering diusik rasa sedih, kerana merasakan aku hanya sendirian menghadapi ketakutan ini. Namun hakikatnya ya, tak siapa merasa apa yang aku tanggung, tapi hakikatnya juga, masih ada yang sudi mengerti dan mengambil berat. Dan aku percaya, suamiku yang jauh pastinya x jemu mendoakan aku. 

Di sini, di rumah ini, setiap orang juga memainkan peranan dalam menunjukkan rasa simpati dan empati dengan cara tersendiri. Dengan mak mertua yang sangat baik, juga ipar duai yang sangat membantu. Aku tak rasa aku keseorangan. 

Tak lupa juga family ku yang sentiasa baik padaku dari dulu hingg kini. Abang abangku, kakak dan kakak ipar, juga anak anak saudara. Mereka tak lupakan aku, ziarah dan kata kata yang menyuntik semangat. 

Tak lupa juga pada ibuku. Aku sebenarnya masih belum khabarkan keadaan aku pada dia. Tapi aku percaya dia sudah tahu, dan aku percaya dia antara insan yang sedang risaukan aku dan dia juga insan yang takkan jemu mendoakan aku, anaknya. 

Allah.. Terima kasih kerana menghadirkan mereka dalam kehidupanku. Meskipun aku hanyalah yang begini, tetap juga aku merasakan aku dihargai dan disayangi. Yang pasti, aku tak merasakan aku hanya sendirian menempuh semua ini. Walau hakikatnya aku tahu, selamanya aku takkan sendiri kerana Allah sentiasa ada untukku.

Di saat begini juga, aku diberi masa untuk bermuhasabah. Betapa berharganya setiap insan di sekelilingku ini. Sikit atau banyak, mereka tetap berjasa padaku. Aku tak mampu untuk membalasnya, hanya Allah yang layak membalas segala kebaikan mereka. Aku mendoakan kesejahteraan dan kebaikan dalam kehidupan mereka dan kehidupanku. Aameen

Sesekali diuji... Saat mengukur tahap sabar dan redha, saat muhasabah segala dosa dan khilaf. Namun hakikatnya, Allah menguji tanda Dia kasih. Dan setiap kesulitan pasti hadir kesenangan. Dan pada setiap ujian ini pasti terkandung hikmah. Insya Allah

Redhalah wahai hati...


0 comments:

Post a Comment